این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۴

عنوان فارسی بررسی ارتباط رضایت شغلی پرستاران با رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رضایت شغلی پرستاران جزء بسیار مهمی از زندگی آنان است که می تواند بر امنیت بیمار، عملکرد و سودمندی و کیفیت مراقبت تاثیر بگذارد. عدم رضایت شغلی پرستاران به هر دلیلی که باشد می تواند تأثیر مستقیمی بر مراقبت ارائه شده به بیماران داشته باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین ارتباط بین رضایت شغلی پرستاران و رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری در مراکز آموزشی و درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1390 می باشد. روش: این پژوهش، مطالعه ای توصیفی تحلیلی و از نظر زمانی مقطعی است که در آن ارتباط بین رضایت شغلی پرستاران با رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری بررسی می شود. نمونه های مطالعه را 200 بیمار در حال ترخیص و 100 پرستار شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران از بخش های مختلف به غیر از بخش های ویژه، اورژانس، روانپزشکی و کودکان تشکیل دادند. داده های این مطالعه با استفاده از دو پرسشنامه سنجش رضایتمندی بیماران و سنجش رضایت شغلی پرستاران جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری کای اسکوئر و نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 انجام شد. یافته ها: اکثریت پرستاران (62%) از رضایت شغلی پایین، 34% از رضایت شغلی متوسط و تنها 4% از رضایت شغلی بالا برخوردار بودند. یافته های مربوط به رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری نشان داد که 4/19% بیماران از خدمات پرستاری ارائه شده رضایت کامل و 72% رضایت متوسط داشتند و تنها 6/8% ناراضی بودند. یافته ها به وضوح نشان داد در بیمارستان هایی که پرستاران رضایت شغلی بالایی داشتند بیماران نیز از رضایت کامل برخوردار بودند. در مقابل بیماران نیز در بیمارستان هایی که پرستاران آن رضایت شغلی پایین داشتند، ناراضی بودند. نتیجه گیری: با توجه به ارتباط نزدیک رضایت شغلی پرستاران و رضایتمندی بیماران در این مطالعه، مدیران پرستاری باید از عوامل مؤثر بر رضایت شغلی پرستاران آگاه بوده و در جهت ارتقاء آن تلاش کنند چرا که سطوح بالای رضایت شغلی همراه با کیفیت بالای مراقبت پرستاری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایتمندی، رضایت شغلی، بیمار، پرستار

عنوان انگلیسی Evaluating the relationship between nurses’ occupational satisfaction and patients’ satisfaction with nursing service
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The behavior of healthcare providers in a healthcare system constitutes a factor for patients’ satisfaction with the system. Nurses’ job satisfaction is an important part of their lives which influences patients’ security, as well as the quality and efficiency of healthcare services. Nurses’ dissatisfaction with their vocation, for any reason it might be, will have a direct impact on the quality of services provided for patients. The objective of this study is to determine the relationship between nurses’ job satisfaction and patients’ satisfaction with nursing service. Method: This is a descriptive-analytic study conducted on 200 patients at discharging and 100 nurses from different wards (other than special wards, Emergency, Pediatric and Psychiatric) from hospitals of Iran University of Medical Sciences in 2010. The data were processed using descriptive statistics and Chi-Square tests. Data were entered into the statistical package for the social sciences version 16 for windows. Results: The majority of nurses (62%) had low satisfaction with their job 34% had average satisfaction and only 4% were highly satisfied. The findings strongly indicate that patients were perfectly satisfied in hospitals where nurses had higher job satisfaction. Similarly, patients tended to be more dissatisfied in hospitals with nurses with low job satisfaction. Conclusion: Considering the close relationship observed in our study between nurses’ job satisfaction and patients’ satisfaction, nursing managers must become aware of the factors influencing the job satisfaction of nurses and take steps to improve them in order to achieve higher levels of job satisfaction alongside high-quality nursing services.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Satisfaction, job satisfaction, patient, nurse

نویسندگان مقاله عزت جعفر جلال | e jafar jalal
school of nursing and midwifery, iran university of medical sciences, tehran, iran
عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

سودابه جولایی | s joolaee
school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

فاطمه حاجی بابایی | f hajibabaee
school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ناصر بحرانی | n bahrani
shahid satari university, tehran, iran
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید ستاری، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هوایی شهید ستاری (Shahid sattari university of aeronautical engineering)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-174&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات