این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۷۸-۸۶
عنوان فارسی
بررسی ارتباط نمره هوش هیجانی با اطلاعات دموگرافیک دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هوش هیجانی از طریق مدیریت مؤثر و استفاده از هیجانها در انگیزش و برقراری ارتباط مؤثر، در تمامی ابعاد زندگی فردی نقش دارد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط نمره هوش هیجانی با اطلاعات دموگرافیک دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود که به صورت مقطعی در سال 1392 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در ترم اول مقطع کارشناسی پرستاری جامعه این پژوهش بودند که 69 دانشجو به روش آسان از آن جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها به روش خودگزارشی و با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شد. پرسشنامه شامل دو بخش مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه 41 گویهای تجدیدنظر شده هوش هیجانی شاته به زبان فارسی در مقیاس 5 قسمتی لیکرت بود. روایی پرسشنامه به صورت همزمان و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب همبستگی بین دو آزمون (75/0=r) و همبستگی درونی سؤالات آزمون (89/0=) در مطالعه بشارت (2007) تأمین شده است. دادههای 69 پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSS v.16 مورد تحلیل قرار گرفت. از محاسبه میانگین و انحراف معیار، آزمون مجذور کای و آزمون زد برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: میانگین نمره هوش هیجانی در دانشجویان برابر با 72/3 و انحراف استاندارد آن 364/0 بود. دانشجویانی که معدل دیپلم آنها کمتر از 17 بود در مقایسه با دانشجویانی که معدل دیپلم حداقل 17 داشتند از میانگین نمره هوش هیجانی بالاتری برخوردار بودند (05/0p<). بین نمره هوش هیجانی با متغیرهای سن، جنس، شغل، محل سکونت، گذراندن دوره هوش هیجانی قبلی در سطح (05/0p<) ارتباط آماری معناداری دیده نشده است. نتیجهگیری: هوش هیجانی یکی از انواع هوش بوده و به اذعان دانشمندان میتواند باعث موفقیت بیشتر انسان در زندگی و کار شود. از آنجایی که این هوش قابل یادگیری و ارتقا در هر سن و جنسی میباشد لذا پیشنهاد میشود که آموزشی مناسب در این خصوص برای دانشجویان در نظر گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigation the Relationship between Emotional Intelligence and Demographic Information of Nursing Students of Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Emotional Intelligence plays a key role on motivations and creation of effective communication through the efficient management and excitement employment. This study was conducted to determine relationship between emotional intelligence score and demographic information of students from Tehran University of Medical Sciences. Method: This study is a descriptive cross sectional correlational study performed in 2013 in Nursing and Midwifery Department of Tehran University of Medical Sciences. The population of this research were 69 freshman semester one nursing students selected through the convenience sampling method. The data were gathered through the self-report method using a particular questionnaire. The questionnaire applied in this work consists of two parts: demographic information and a 41-item questionnaire of the revised Farsi Shateh emotional intelligence designed in 5 part Likert’s scale. Validity of the questionnaire was simultaneously and its reliability was satisfied through estimating the correlation coefficient between two tests (r=0.75) and internal consistency of the test questions (α=0.89) in the study conducted by Beshart (2007). Data derived from 69 questionnaires were analyzed using the mean, standard deviation, and chi-square and Z tests extracted by SPSS v.16 software. Results: The mean emotional intelligence score and standard deviation of the students was obtained as 3.72 and 0.364, respectively. Students with diploma GPA below 17 had higher emotional intelligence score as compared to students with minimum diploma GPA of 17 (P< 0.05). Moreover, no statistically significant relationship was observed between emotional intelligence score and variables including age, gender, career, housing condition, and previous emotional intelligence (P< 0.05). Conclusion: Emotional intelligence is a kind of intelligence which, also confirmed by scientists, can lead to further success in the life and job. Since this intelligence is learnable and improvable for any age and gender, it is recommended to provide suitable trainings about it for students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه غفرانی کلیشمی | f ghofrani kelishami
school of nursing and midwifery tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
منصوره اشقلی فراهانی | m farahani
nursing amp;amp; midwifery school, iran medical sciences university, tehran, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
روح انگیز جمشیدی اورک | r jamshidi orak
school of health management and information sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
نعیمه سیدفاطمی | n seyedfatemi
nursing and midwifery school, iran medical sciences university, tehran, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
سارا بنی هاشمی | s banihashemi
psychology school, kharazmi university, tehran, iran
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-170&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات