این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۸۷-۱۰۰
عنوان فارسی
تجارب پرستاران در مورد موانع و تسهیلکنندههای تعهد به حرفه پرستاری: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: حرفه پرستاری و سازمانهای حرفهای پرستاری در ایران نسبتاً نوپا بوده و تقویت و تعالی آن مستقیماً با میزان تعهد کارکنان نسبت به این حرفه ارتباط دارد. ارایه راهکارهایی که به قرار گرفتن در مسیر حرفهای و ارایه خدمات حرفهای توسط پرستاران بینجامد از اولویتهای فعالیت پرستاری است. هدف از این مطالعه تبیین موانع و تسهیلکنندههای تعهد به حرفه پرستاری از دیدگاه پرستاران بالینی است. روش: این مطالعه با رویکرد تحلیل محتوای کیفی انجام شد. شرکتکنندگان این مطالعه 21 نفر از پرستاران بالینی با سوابق کاری و سمتهای بالینی متفاوت بودند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبههای نیمه ساختاری بود. مدت گردآوری دادهها 14 ماه و تعداد مصاحبهها 28 مصاحبه بود. دادههای حاصل از مصاحبههای غنی مورد تحلیل محتوای کیفی قرار گرفت. یافتهها: در این مطالعه سه مضمون اصلی ماهیت حرفه پرستاری، عوامل تسهیلکننده تعهد حرفهای و موانع ایجاد تعهد به حرفه حاصل گردید. نتیجهگیری: تعهد به حرفه پرستاری به نوع پذیرش آنان از این حرفه بر میگردد عواملی که سبب شده تا پذیرش حرفه تنها مبتنی بر اجبار باشد به پذیرش ناخواستهای میانجامد که تعهدی را در بر ندارد اما چنانچه فرد پذیرش درونی آگاهانه را احساس کند احساس پایبندی و تعهد خواهد داشت. تعهد حرفهای در پرستاران بالینی در سایه نقش عوامل سازمانی شکل میگیرد. سازمانها و به خصوص مدیران از مهمترین عوامل مؤثر بر تعهد حرفهای شناسایی شدند. از این رو مطالعات بیشتر در مورد نحوه شکلگیری تعهد حرفهای توصیه میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعهد، حرفه، پرستاری، تحلیل محتوا
عنوان انگلیسی
Barriers and facilitators of nursing professional commitment: a qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nursing profession and professional organizations in Iran are relatively young and nursing promotion and empowerment is in relation with nurses’ commitment. Providing the strategies for leading nurses to act more in professional ways is one of the priorities of nursing activities. This study aims to define Iranian clinical nurses’ opinion on their professional commitment. Method: A qualitative content analysis approach was used. The sampling process was initiated with purposive sampling and continued with theoretical sampling. The data gathered through semi-structured interviews. Data gathered in 14 month and 28 interviews had been done. The qualitative data obtained from comprehensive interviews were analyzed and interpreted by content analysis method. Results: In this research three main themes were obtained: “Meaning of professional commitment”, “facilitating factors in professional commitment”, and “obstacles to professional commitment”. Conclusion: Nurses commitment to their profession depends on their reception for the career. Factors leading to obligatory will due to no commitment an inside acceptance would be accompanied by a commitment and responsibility to the career. The professional organizations are recognized for promotion and training of nurses’ commitment. Nursing managers have the most important role in promotion of professional commitment. More studies on formation of professional commitment is proposed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Commitment, career, nursing, content analysis
نویسندگان مقاله
فاطمه جعفرآقایی | f jafaraghaee
social determinants of health center, school of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences gums , rasht, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
ندا مهرداد | n mehrdad
endocrinology and metabolism research center, endocrinology and metabolism clinical sciences institute, tehran university of medical sciences tums , tehran, iran
مرکز تحقیقات متابولیسم و غدد درون ریز، مؤسسه علوم بالینی متابولیسم و غدد درون ریز، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سرور پرویزی | s parvizy
school of nursing and midwifery, centre for educational research in medical sciences cerms , iran university of medical sciences iums , tehran, iran
دانشکده پرستاری و مامایی ایران، مرکز مطالعات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-171&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات