این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۵، شماره ۴۲۰، صفحات ۱۶۳-۱۶۹
عنوان فارسی
بررسی کارایی آموزشنامههای موجود در بخشهای بالینی از دیدگاه دانشجویان رشتهی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در پاییز سال ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دفترچهی ثبت مهارتهای عملکردی (Log book) یا آموزشنامه، یکی از ابزارهای ارزشیابی بالینی باارزش به منظور نظارت بر میزان تحقق اهداف آموزشی محسوب میشود. هدف از انجام مطالعهی حاضر، تعیین وضعیت و میزان اثربخشی آموزشنامههای موجود در بخشهای بالینی از دیدگاه دانشجویان رشتهی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود. روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 233 دانشجوی پزشکی کارآموز و کارورز در سال 1395 انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی محقق ساخته متشکل از 4 سؤال دموگرافیک، 2 سؤال آگاهی و 10 سؤال نظرسنجی به صورت لیکرت چهار گزینهای و 2 سؤال عملکرد بود که روایی و پایایی آن تأیید شده بود. پرسشنامه توسط همهی دانشجویان بخشهای بالینی به صورت خودایفا تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی Pearson و Kruskal-Wallis در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین سنی دانشجویان 45/1 ± 02/24 سال بود. میانگین نمرهی آگاهی 69/0 ± 70/0 از 2، میانگین نمرهی نظرسنجی 60/7 ± 62/22 از 40 و میانگین نمرهی عملکرد 71/0 ± 20/1 از 2 به دست آمد. 5/24 درصد دانشجویان انجام و تکمیل آموزشنامه را در یادگیری مهارتهای بخش بالینی، زیاد و خیلی زیاد مفید دانستند. 8/70 درصد بیان کردند که آموزشنامههای موجود نیاز به بازنگری دارد. نتایج آزمون Pearson بین میانگین نمرهی آگاهی با نظرسنجی (010/0 = P) و عملکرد (030/0 = P) همبستگی معنیداری را نشان داد. بر اساس نتایج آزمون Kruskal-Wallis، اختلاف معنیداری بین میانگین نمرهی عملکرد در بخشهای بالینی مشاهده شد (030/0 = P). نتیجهگیری: آموزشنامههای موجود در بخشهای بالینی، کارایی لازم را در یادگیری مهارتهای بخش بالینی ندارد. بنابراین، با توجه به نقش آموزشنامه در فرایند یادگیری دانشجویان، برگزاری کارگاههای آموزشی برای استادان و دانشجویان به منظور ارتقای آگاهی و مهارت لازم برای طراحی و اجرای دقیق و بازبینی محتوا و فرایند اجرایی آن، ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشیابی، یادگیری، دانشجویان، پزشکی، دیدگاه،
عنوان انگلیسی
The Efficacy of Existing Logbooks in Clinical Wards from Medical Students' Viewpoint in Birjand University of Medical Sciences, Iran, in Fall 2016
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Logbook is raised as one of the valuable clinical evaluation tools to monitor the achievement of educational goals. This study was done to determine the efficacy of present logbooks in clinical wards from medical students' viewpoint in Birjand University of Medical Sciences, Iran. Methods: This analytical-descriptive study was conducted on 233 medical students in clerkship and internship stages in fall 2016. Data collection instrument was a researcher-made questionnaire including 4 demographic questions, 10 viewpoint questions with a 4-point Likert scale and 2 practice questions; validity and reliability of the questionnaire were confirmed. Questionnaires were completed by all the students in clinical wards using self-administered method. Data was analyzed via SPSS using descriptive and analytical tests. Findings: Mean age of the students was 24.02 ± 1.45 years. Their mean knowledge score was 0.70 ± 0.69 from 2, mean viewpoint score was 22.62 ± 7.60 from 40, and mean practice score was 2.61 ± 0.92 from 4. Only 24.5 percent said that logbook complement in learning of clinical skills is highly and very highly useful. 70.8 percent expressed that existing logbooks need to be revised. Pearson's test showed significant correlation between mean knowledge score and viewpoint (P = 0.010) and practice (P = 0.030). Kruskal-Wallis test indicated significant difference in mean practice score based on different clinical wards (P = 0.030). Conclusion: Findings showed that existing logbooks in clinical wards was not efficacious in learning clinical wards skills. Therefore, regarding to logbook role in students learning process, it seems essential to conduct educational workshops for faculty members and students to enhance the knowledge and necessary skills, to design careful implementation, and to revise content of logbooks.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Evaluation,Learning,Students,Medical,Opinion
نویسندگان مقاله
زویا طاهرگورابی | zoya tahergorabi
استادیار، مرکز تحقیقات بیماری های قلب و عروق و مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه فیزیولوژی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
میترا مودی | mitra moodi
دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
طوبی کاظمی | tooba kazemi
استاد، مرکز تحقیقات بیماری های قلب و عروق و گروه قلب، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
مینا همتی | mina hemmati
دانشیار، مرکز تحقیقات بیماری های قلب و عروق و گروه بیوشیمی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/7575
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-391548.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات