این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۸-۱۶
عنوان فارسی
بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد ساوه درباره میزان اهمیت رفتارهای مراقبتی پرستاری براساس مدل مراقبتی واتسون
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: براساس مدل مراقبت انسانی، مراقبت باید یک ارزش پرستاری بوده و خود را در عوامل مراقبتی بین پرستار و بیمار نمایان سازد. تنها در صورت حضور تمامی این عوامل مراقبتی ده گانه است که مراقبت معتبر انجام شده و مددجو به سطح بالای التیام و هماهنگی میرسد. آشناسازی دانشجویان با مفهوم مراقبت از وظایف مربیان است و لازمه آن دانستن دیدگاه آنها در قبال این مفهوم است. هدف از این مقاله بررسی دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه درباره میزان اهمیت رفتارهای مراقبتی پرستاری براساس مدل مراقبتی است. روش: این یک مطالعه توصیفی است. ابزار پژوهش که مقیاس Care Q میباشد به تمام دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه داده شد. تعداد 117 نفر در زمان انجام مطالعه حضور داشتند که 50 رفتار مراقبتی نوشته شده روی کارتهای مجزا را از نظر اهمیت در هفته مجموعه با تعداد نامساوی قرار دادند. این ابزار با استناد به عوامل مراقبتی مدل مراقبتی Watson رفتارهای مراقبتی را در شش زیرگروه قرار میدهد. یافتهها: زیرگروههای با اهمیت از نظر دانشجویان پرستاری به ترتیب در دسترس بودن، توضیح و تسهیل، پایش و پیگیری، انتظار و پیشبینی نیازهای بیمار، آسایشدهی و ارتباط اعتمادآمیز بود. با اهمیتترین رفتار «داروها و کارهای درمانی بیمار را به موقع و سر وقت انجام میدهد» و کم اهمیتترین رفتار «از بیمار میپرسد که با چه عنوانی او را صدا بزند» بود. نتیجهگیری: اهمیت بیشتر به رفتارهای مراقبتی درمانی در دانشجویان پرستاری به دلیل تجربه کم تماس با بیمار در آنها قابل توجیه است اما براساس مدل مراقبت انسانی فرآیند تحصیل در رشته پرستاری باید به گونهای باشد که آنها بتوانند برای انجام مراقبت کلگرا و معتبر با در نظر گرفتن تمام عوامل مراقبتی ده گانه مطرح شده در مدل آمادگی لازم را کسب کنند. یک برنامه آموزشی مناسب پرستاری با دیدگاه کلنگر باید بتواند با اتکا به شیوههای نوین تدریس ضمن اهمیت مراقبت کلنگر، زمینه را برای تسهیل بروز رفتارهای مراقبتی انسانی بین پرستار و بیمار فراهم کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتارهای مراقبتی، دانشجویان پرستاری، مدل مراقبتی Watson
عنوان انگلیسی
Assessment of nursing students' of Azad Islamic university of Saveh' percpective about amount of important caring behavours based on caring model of Watson
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Based on human caring model, care should be a nursing value and should be evidence in ten carative factors between nurse and patient. Only in presence of these ten carative factors authentic care is done and client reaches to a higher level of equity and cure. It’s a teacher responsibility to make students familiar about the concept of care and it’s a requisite to know what it means in their perspective before. The aim of this article is assessing nursing students' perception of importance of caring nursing behaviors based on caring model. Methods: This is a descriptive study. The study tool Care-Q was given to all nursing students of Azad Islamic university branch of Saveh. 117 student were present at the time of study and they ordinate 50 caring behaviors written on distinct carts based on their importance in seven set not equal in their numbers. This tool based on human caring model of Watson categorized caring behaviours in six subgroups. Results: Most important subgroups in perceptions of these students were accessibility, explanation and facilitation, monitoring and control, expectation and expecting patient's needs, comfort and trusting communication. The most important behavior was" to give medications and therapeutic acts timely" and the least importance behavior were" to ask patient what does want to be called by". Conclusion: It is explainable that no experienced nursing students give highest importance to therapeutic caring behaviors but based on human caring model in the process of education in nursing, they should catch insights to a holistic and authentic care considering all ten carative factors of Watson's caring model. An appropriate nursing curriculum with a holistic perspective should facilitate the context for human caring behaviors between nurse and patient and with applying new learning methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پرخیده حسنی | p hasani
school of nursing and midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
لیدا نیک فرید | l nikfarid
islamic azad university, branch of saveh
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه گروه پرستاری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه (Islamic azad university of saveh)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-135&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات