این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۴۰-۴۷
عنوان فارسی
بررسی سطح فعالیتهای ورزشی و باورهای مرتبط با آن در دانشآموزان دختر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پیشرفت فنآوری در جوامع، زندگی را به سمت بیتحرکی و افزایش بیماریهای غیرواگیر سوق داده است. این مطالعه با هدف بررسی سطح فعالیتهای ورزشی و باورهای مرتبط با آن در دانشآموزان دختر مدارس راهنمایی دولتی شهر رفسنجان انجام گردید. روش: این مطالعه یک پژوهش مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که از طریق نمونهگیری چندمرحلهای در 7 مدرسه راهنمایی دولتی شهرستان رفسنجان و برروی 636 دانشآموز دختر انجام شده است. دادهها از طریق پرسشنامه سه قسمتی جمعآوری شدند (اطلاعات جمعیتشناختی، تعیین سطح فعالیتهای ورزشی طی 7 روز گذشته و سنجش باورها نسبت به فعالیتهای ورزشی). جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS v.16 با روشهای آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ANOVA ، t-test) استفاده شد. یافتهها: این پژوهش نشان داد، 8/52% دانشآموزان مورد مطالعه، فعالیت ورزشی مناسب نداشته و فقط 2/4% آنها فعالیت ورزشی مناسب داشتند. این پژوهش ارتباط آماری معناداری بین سطح فعالیت ورزشی و سطح تحصیلات مادر و پدر دانشآموزان نشان داد (به ترتیب 019/0=p و 044/0=p) اما ارتباط بین سطح فعالیتهای ورزشی در دانشآموزان با سن، شاخص توده بدنی، وضعیت اقتصادی خانواده و وضعیت اشتغال مادر و پدر معنادار نبود (05/0p>). همچنین نتایج این پژوهش نشان داد اکثر دانشآموزان به ترتیب با نقش تشویقی معلم ورزش (1/71%)، والدین (61%) و ورزشکاران (7/59%) کاملاً موافق بودند. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت فعالیتهای ورزشی در دختران نوجوان، سیاستگذاران سلامت باید اقدامات مناسبی را از طریق آموزش و مشاوره جهت تشویق این گروه آسیبپذیر و والدین آنها به انجام فعالیت ورزشی مناسب و داشتن سبک زندگی سالم انجام دهند، تا موجب ارتقا سلامتی جامعه گردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فعالیت ورزشی، دختران نوجوان، مشوقین انجام ورزش
عنوان انگلیسی
Assessment level of physical activity and its associated beliefs
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Improvement in technology has resulted in sedentary lifestyle with increasing risk of non communicable diseases. Identifying physical activity level and its associated beliefs in adolescent girls can facilitate the planning of programs for improving health promotion. Method: This study is a cross-sectional descriptive analytical research that was conducted through multistep randomized sampling in 636 student from 7 public middle school of Rafsanjan city. Data were collected via a 3 part questionnaire (demographic, level of physical activity over the last 7 days and beliefs regarding exercise). Data analysis was performed using SPSS software (version 16) and including descriptive statistics (mean, standard deviation, …) and deductive statistics (t-test, ANONA). Results: About 52% of students had inadequate physical activity. Only 4.2% had adequate physical activity. This study found that there was a significant relationship between physical activity level and the level of parents´ education (P=0.019 and P=0.044). There were no significant relationship between physical activity and age, BMI, economic status of family and employment status of parents (P>0.05). In addition results showed that majority of students were strongly agree with the encourage role of teacher of physical educations (71.1%) parent (61%) and athletes (59.7%). Conclusion: Given the importance of physical activity in adolescent girls, health policy makers should make appropriate measures through education and counseling to encouraging this vulnerable group and their parents to do appropriate physical activity and having active life style to promote community health.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Physical activity, female adolescents, encouraging
نویسندگان مقاله
مرضیه نجارمحی آبادی | m najarmohyabadi
هما صادقی اول شهر | h sadeghi avval shahr
iran university of medical sciences, tehran
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
لیلا امینی | l amini
iran university of medical sciences, tehran
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
حمید حقانی | h haghani
iran university of medical sciences, tehran
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-140&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات