این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۴۸-۵۸
عنوان فارسی
توانمندسازی محاسبات دارویی پرستاران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: برای تجویز ایمن داروها و پیشگیری از خطاهای دارویی، توانایی محاسبات دارویی یکی از مهارتهای اساسی است که پرستاران باید داشته باشند. این مطالعه با هدف افزایش مهارت محاسبات دارویی پرستاران شاغل در بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) نجفآباد انجام شده است. روش: یک روش نیمه تجربی بوده که در آن جهت جمعآوری دادهها از روش پرسشنامه استفاده شد. جمعیت مورد مطالعه پرستاران شاغل در بیمارستان فاطمه زهرا (س) نجفآباد هستند. روش نمونهگیری، آسان (در دسترس) بود که ابتدا با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، پیشآزمون از 43 نفر نمونههای مورد پژوهش به عمل آمده سپس مداخله به شکل کارگاه آموزشی برگزار گردید و سه هفته بعد، پسآزمون انجام شد. پایایی ابزار با استفاده از روش همسانی درونی و به صورت دو نیمه کردن و محاسبه ضریب پایایی اسپیرمن- براون برابر 93/0 تعیین شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار آماری SPSS v.18 و آزمونهای آماری تیمستقل، علامت، ویلکاکسون، منویتنی، مک نمار و ضریب همبستگی پیرسون انجام گردید. یافتهها: از میان 43 نفر شرکتکننده در مطالعه21 نفر (8/48%) قبل از آموزش در سطح متوسط و ضعیف بوده و بعد از آموزش همه پرستاران (43 نفر، 100%) در سطح خوب قرار گرفتند و به حداقل 83% سؤالات پاسخ درست دادند. قبل از اجرای دوره آموزشی محاسبات دارویی میانگین نمره کل پرستاران زن 52/14 و میانگین نمره کل پرستاران مرد 93/18 و میانگین نمره کل پرستاران 95/15 بود. در ابتدای دوره اختلاف معناداری بین نمرات پرستاران مرد و زن وجود داشت (05/0>p) به طوری که پرستاران مرد نمره کل محاسبات دارویی بیشتری داشتند. پس از اجرای دوره آموزشی میانگین نمرات پرستاران زن به 03/23 و پرستاران مرد به 29/23 و میانگین نمره کل پرستاران به 12/23 افزایش یافت و اختلاف معناداری بین نمرات پرستاران در کل نمونه و همچنین در هر دو جنس مرد و زن، از آزمون محاسبات دارویی قبل و بعد از اجرای دوره مشاهده شد (05/0>p). نتیجهگیری: نتایج تحقیق مؤید افزایش مهارت پرستاران در محاسبات دارویی میباشد. با توجه به نتایج پژوهش، نیاز آموزشی پرستاران در امر محاسبات دارویی، واضح بوده و میتوان با برنامهریزیهای مداوم و مستمر آموزشی، مهارت فوق را که از حساسیت ویژهای در جلوگیری از خطاهای دارویی دارد، افزایش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
محاسبات دارویی، پرستاران، توانمندسازی
عنوان انگلیسی
Empowerment of Nurses Drug Calculations
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: To safely prescribe medication in clinic, drug calculation ability is one of the basic skills that nurses must have. The major cause of medication errors is wrong dose calculation prescribed by nurses. This study aims to enhance the drug calculation ability of nurses of Hazrate Fatemeh Zahra hospital of Najaf Abad. Method: It was a quasi-experimental approach in which questionnaire was used to collect data. The population was nurses working in Hazrate Fatemeh Zahra hospital of Najaf Abad. Sampling method was convenience sampling. First, by using a researcher made questionnaire, pre-test was conducted from 43 people of the population. Then, intervention was done through workshops and after three weeks, the post-test was done. Reliability determined by using internal consistency and by split-half reliability and calculating Spearman-Brown reliability coefficient was 0.93. Data analysed with SPSS statistical software version 18 and statistical tests such as independent t-test, sign, Wilcoxon, Mann-Whitney, McNemar and Pearson's correlation coefficient was performed. Results: Out of the 43 nurses participating in the study, 21 nurses (48.8%) were at the intermediate level before training and after training all the nurses (n=43, 100%) were at the advanced level and answered at least 83% of the questions correctly. Before performing drug calculations course, the mean score of female nurses was 14.52 and the mean score of male nurses was 18.93 and the total mean score of nurses was 15.93. In the beginning, there was a significant difference between the scores of male and female nurses (P< 0.05) and male nurses had higher total drug calculation score. After taking the course, the mean scores of female nurses increased to 23.03 and male nurses to 23.29 and the total mean score of nurses to 23.12, and a significant difference between the scores of the nurses in the sample and in both males and females in the drug calculation test before and after the course was observed (P< 0.05). Conclusion: The results of this study indicate an increase in drug calculation abilities of nurses based on their score improvement in drug calculation in written test which was performed before and after intervention. According to the findings, the need for nurses in drug calculations was clear and by planned and ongoing training, these skills that are sensitive in preventing medication errors can be increased. Considering the importance of the issue and the reduced mastery of drug calculations that has been observed, it is suggested that these programs continue in different working periods of nurses so that they would be effective.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Drug calculation, nurses, empowerment
نویسندگان مقاله
محمدرضا قوی | mr ghavi
islamic azad university, isfahan
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
حیدرعلی عابدی | ha abedi
islamic azad university, isfahan
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
رضا منانی | r mannani
islamic azad university, isfahan
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-141&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات