این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۲۷-۳۶
عنوان فارسی
بررسی نگرش و انگیزه دانشجویان پرستاری نسبت به اشتغال در بخشهای سرطان در ایران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از اهداف اصلی برنامه آموزش پرستاری کارشناسی، آماده کردن دانشجویان پرستاری برای اشتغال در بخشهای مختلف مراقبت بهداشتی و درمانی است در حالی که دانشجویان پرستاری نگرشها و تمایلات متفاوتی نسبت به کار در برخی بخشهای تخصصی از جمله بخش سرطان را پس از فارغالتحصیلی دارا هستند و شاید به همین دلیل اشتغال در بخشهایی مانند سرطان با اقبال کمتری روبهرو شده است. این مطالعه با هدف بررسی نگرش و انگیزه دانشجویان پرستاری نسبت به اشتغال در بخشهای سرطان در ایران انجام شده است. روش: در این پژوهش توصیفی- مقطعی که در سال 1389 برروی 469 دانشجوی پرستاری مقطع لیسانس دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران که در سال سوم و چهارم تحصیل بودند انجام گردید. با توجه به این که n نمونه از جامعه بیشتر بود، کل جامعه به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود که روایی آن به وسیله روایی محتوی از دیدگاه متخصصان تحقیق در پرستاری و پایایی آن از طریق محاسبه آلفا کرونباخ (81%) صورت گرفته و دادهها به وسیله نرمافزار SPSS و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتهها: دانشجویان سال چهارم در مورد بخشهای عواطف و احساسات، رفتار، نمره کل نگرش و پرسشنامه انگیزش نمره بالاتری نسبت به سایر دانشجویان کسب کردند، آزمون تیمستقل نیز تفاوت معناداری را بین دو گروه نشان داد (05/0p<). دانشجویانی که واحد تئوری را نگذرانده بودند در مورد بخش رفتار، نگرش و عوامل انگیزشی نمره بالاتری را کسب کردند که با استفاده از آزمون تیمستقل تفاوت آماری معناداری مشاهده شد (05/0p<). نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که دانشجویان پرستاری نگرش مثبتی نسبت به کار در بخشهای سرطان نداشتند و میانگین نمره کل نگرش و تمام اجزای آن نسبت به کار در بخشهای سرطان کم بود. بیشترین رتبه در بین عوامل انگیزشی، غیرقابل استفاده بودن آموزشهای تئوری در این بخشها و کمترین رتبه مربوط به نامتناسب بودن محتوای درس نظری سرطان با نیازهای واقعی در بخش سرطان بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجوی پرستاری، نگرش، انگیزش، اشتغال، بخش سرطان
عنوان انگلیسی
Nursing student’s attitude and motivation towards work in cancer settings
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: One of the main goals of bachelor's degree program in nursing produce graduates to meet the needs of the community and employment in various settings of health and medical care while after graduation in Iran recruitment of nurses in cancer nursing is difficult. It is important to understand why working in cancer areas is not popular. The aim of this study identifies Iranian undergraduate nursing students’ attitude and motivation toward employment in cancer settings after graduation. Method: A cross sectional study 2010 was carried out in three nursing schools. The participants were 469 nursing student who were in third and fourth year of their nursing education. Data was collected using self-completed questionnaires that their validity was substantiated by the results of the research from the perspective of experts in nursing and the reliability was measured through Cronbach Alpha Coefficient, the alpha coefficient of which was equal to 81% and then was analyzed by SPSS and by means of descriptive and inferential statistical methods. Results: Statistically significant difference was detected between gender, academic year, and clinical experience with cancer patient, and passing theory credit of cancer before practice. The independent Test also showed significant differences between the two academic years (P< 0.05). The fourth year students had higher grades in the parts of emotion, feeling, behavior, and total score of attitude and motivation questionnaires than the other. Students who had not passed the cancer theory credit had higher grades in parts of behavior, attitude and motivational factors which with use of the independent t-test a statistically significant difference was seen (P< 0.05). Conclusion: The results of this study indicated that nursing students have negative attitude towards working in cancer wards. The highest rank among motivational factors was the unusable theory trainings and the lowest rank was the disproportionate cancer theoretical course content with the real needs in the cancer ward. Changing these attitudes presents a significant challenge. Curricula need to be reviewed, and revise the content. Nursing schools and nursing educators must reconsider their performance and hospital managers must improve environment and working conditions of cancer settings.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Nursing student, attitude, motivation, work, cancer ward
نویسندگان مقاله
معصومه ذاکری مقدم | m zakerimoghadam
tehran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
شهرزاد غیاثوندیان | sh ghiyasvandian
tehran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سوسن نوری کرمانشاهی | s noori kermanshahi
tehran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
حمید حقانی | h haghani
tehran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-121&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات