این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۳۷-۴۶

عنوان فارسی تأثیر برنامه بازآموزی صلاحیت محور طراحی شده بر عملکرد پرستاران در زمینه احیاء قلبی ریوی در بخش اورژانس
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی و رشد بی‌سابقه در علوم پزشکی در زمینه احیاء قلبی ریوی نیاز به آموزش و بهسازی نیروی انسانی پرستاری در بخش‌های اورژانس یک ضرورت می‌باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تأثیر برنامه بازآموزی صلاحیت محور طراحی شده بر عملکرد پرستاران در زمینه احیاء قلبی ریوی در بخش اورژانس انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی است، نمونه‌گیری غیرتصادفی، دارای دو گروه آزمون (15 نفر) و شاهد (15 نفر) در بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل چک لیست مشاهده عملکرد پرستاران در زمینه احیاء قلبی ریوی می‌باشد. برنامه بازآموزی صلاحیت محور براساس اصول برنامه‌های بازآموزی و گام‌های اصلی آموزش براساس صلاحیت (C.B.T) در زمینه احیاء قلبی ریوی طراحی و در گروه آزمون اجرا شد. داده‌ها در دو مرحله قبل و 4 ماه بعد در دو گروه آزمون و شاهد جمع‌آوری و توسط نرم‌افزارSPSS v.16 ، آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (کای‌دو، من‌ویتنی و ویلکاکسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: آزمون آماری کای‌دو نشان داد دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک مثل سن، جنس و سابقه کار و ... یکسان هستند (05/0p>). بین ابعاد عملکرد پرستاران در زمینه احیاء قلبی ریوی در گروه آزمون و شاهد بعد از مداخله، آزمون آماری من‌ویتنی اختلاف معناداری را نشان داد (05/0p<). همچنین آزمون آماری من‌ویتنی تفاوت معناداری بین کل نمرات عملکرد پرستاران در زمینه احیاء قلبی ریوی در دو گروه آزمون و شاهد بعد از 4 ماه نشان داد (05/0p<). نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که برگزاری برنامه بازآموزی صلاحیت محور بر عملکرد پرستاران در زمینه احیاء قلبی ریوی مؤثر می‌باشد و توانسته است عملکرد پرستاران بخش اورژانس را حدود 40% ارتقاء دهد لذا پیشنهاد می‌گردد برنامه بازآموزی صلاحیت محور جهت بهسازی نیروی انسانی پرستاران در بخش‌های اورژانس به کار رود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of retraining program competency based planning on nurses practice in cardiopulmonary resuscitation in emergency department
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: According to technology progress towards and growth in medical sciences on cardio-pulmonary resuscitation, nursing human-forces training and education in emergency department seem to be necessary. Therefore, the present study was conducted on of retraining program competency based planning for nurses practice on cardio-pulmonary resuscitation in emergency department. Method: This study is semi-experimental type, sampling non-random, carried out on case (15 nurse) and control (15 nurse) groups in training hospital dependent to Golestan University of Medical Sciences. Data gathered by using of nurse practice observational Questionnaire on cardio-pulmonary resuscitation. Re-training program competency based was planning and implemented based on re-training planning principles as well as competency-based training (CBT) basic steps on cardio-pulmonary resuscitation of case group. Data were gathered from two steps including the previous step and 4-month following experiment on case and control groups separately and analyzed in SPSS16 software using descriptive statistics (Frequency, mean, standard deviation) and inferential statistics (Mann-Whitney, Chi-square, Wilcoxon). Results: Chi-square statistical test showed that no significant differences were found in terms of demographic variables such as age, sex, job experience, … between two groups (P>0.05). Mann-Whitney test was revealed that nurses performance dimensions on cardio-pulmonary resuscitation was found to be different between two groups (P< 0.05). Also, Mann-Whitney test, showed significant differences between total nurses performance scores on cardio-pulmonary resuscitation between two groups following 4-months duration (P< 0.05). Conclusion: Findings these study to revealed, applying re-training program competency based is effective on the nurses practice on cardio-pulmonary resuscitation and advancement about 40 percent up to the nurses practice emergency department. So it is suggested that re-training program competency based to be applied as nursing human-forces training in emergency department.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ربابه معماریان | r memarian
school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran,
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

علی کاوسی | a kavosi
school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran,
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

زهره ونکی | z vanaki
school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran,
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-122&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات