این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۶۵-۷۲
عنوان فارسی
تأثیر آموزش خودمراقبتی بر میزان آگاهی، عملکرد و بستری مجدد بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بیمارستانهای شهرستان اردبیل
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نارسایی قلبی یکی از شایعترین بیماریهای مزمن و عمدهترین عامل مرگ و میر در جهان است که با شیوع پیشرونده بالا و پذیرش بیمارستانی غیر قابل پیشبینی همراه است. خودمراقبتی یکی از جنبههای مهم درمان در بیماران مبتلا به شمار میرود. لازم است آموزش خودمراقبتی به عنوان قسمتی از طرح جامع مراقبت از این بیماران در طول بستری مورد نظر قرار گیرد. این مطالعه، با هدف تعیین تأثیر مداخلات آموزشی بر آگاهی، عملکرد و بستری مجدد بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در شهر اردبیل انجام شد. روش: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی، تعداد 44 نفر از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بیمارستانهای سبلان و امام خمینی (ره) اردبیل سال 1389 به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه مورد (22=n) و شاهد (22=n) تقسیم شدند. بیماران گروه مورد به مدت 4 جلسه 20 دقیقهای توسط پژوهشگر آموزش دیدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه قبل و بعد از آموزش جمعآوری گردید. یافتهها: دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS v.16 و با بهکارگیری آمار توصیفی و آزمونهای کای دو و تیمستقل و تیزوجی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر آن است که پس از آموزش، میانگین امتیاز آگاهی در گروه مورد 95/5±60/89 و در گروه شاهد 84/8±47/62، میانگین امتیاز عملکرد در گروه مورد 7/3±75/80 و در گروه شاهد 24/6±78/54 و میزان بستری مجدد در گروه مورد 8/15% با میانگین و انحراف معیار 15/0±1و در گروه شاهد 1/42% با میانگین و انحراف معیار 37/0±37/1 بود که براساس آزمون تیمستقل میانگین امتیاز آگاهی و عملکرد با 0001/0=p دو گروه معنادار اما بستری مجدد با 05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، خودمراقبتی، آگاهی، عملکرد، بستری مجدد، نارسایی قلبی
عنوان انگلیسی
Effect of self care education on knowledge, performance and readmission of heart failure patients admitted in city hospitals of Ardabil
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Heart failure, one of the most common chronic diseases and major causes of mortality in the world with high prevalence of progressive with hospital admissions are unpredictable. Self care one important aspect of treatment in patients with heart failure. Self-care education, is necessary part of the comprehensive plan of care for patients during hospitalization to be exposed. This study aimed to determine the effect of educational interventions on knowledge, performance and readmission in heart failure patients was conducted in Ardabil. Methods: This randomized clinical trial, a total of 44 samples from patients with heart failure hospitalization Sabalan and Emam Khomeini (RA) Ardabil gradual sampling were selected randomly in two groups case (n=22) and control (n=22) were studied. Patient groups, for four 20-minute sessions were trained by the researcher. Data from the questionnaires and during interviews with patients before and after the intervention were collected. Results: Data using SPSS version 16 software and using descriptive statistics and chi-square, independent t-test and the paired t-test were analyzed. Results indicate that after training, mean knowledge score in case group 89.60±5.95 in control group 62.47±8.84, mean performance score in case group 80.75±3.7 in control group 54.78±6.24, readmission rates in case group 15.8 with a mean and standard deviation of 1±0.15 and in control group 42.1 percent with a mean and standard deviation of 1.37±0.37 based on independent t-test mean knowledge and performance with P=0.0001 in the two groups had significant differences, but the amount Readmission Based on independent t-test with P>0.05 is not significant. Conclusion: The findings of this study indicate that educational programs implemented to promote awareness, self-care behaviors and decrease readmission of patients is effective. Therefore, planning authorities and health team members and provide educational services to patients with a purpose Improve self care behaviors can be largely prevented the readmission of patients and obviously it helped the family economy and society will and obviously it helped the family economy and society will And recommended the education of the patient privacy and the privacy will be respected.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا قهرمانی | a ghahramani
sabalan social security hospital, ardabil
بیمارستان تأمین اجتماعی سبلان، اردبیل
فرهاد کامرانی | f kamrani
shahid beheshti university of medical sciences, tehran,
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
شهلا محمد زاده | sh mohamadzadeh
islamic azad university tehran medical branch, tehran,
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مریم نمادی | m namadi
islamic azad university ardebil branch,
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل (Islamic azad university of ardabil)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-108&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
آموزش پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات