این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۳۹-۴۸
عنوان فارسی
تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه در مورد عوامل خطرآفرین بیماری های قلبی- عروقی
چکیده فارسی مقاله
چکیده: مقدمه و هدف: بیماری های قلبی و عروقی از شایع ترین علل مرگ و میر در دنیا هستند، بطوریکه طبق پیش بینی انجمن قلب آمریکا تا سال 2020 این عامل به عنوان اولین عامل مرگ و میر شناخته شود. تحقیقات نشان میدهد که کنترل و کاهش ریسک فاکتورها، سبب کاهش بروز بیماری های قلبی و عروقی میگردد. یکی از استراتژی های مطرح در این زمینه ارائه آموزش به بیماران است که می تواند از بروز عوارض زیادی در آنان جلوگیری نماید. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه قلبی بیمارستان مصطفی خمینی ایلام در مورد عوامل خطرآفرین بیماری های قلبی- عروقی انجام پذیرفت. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای بدون گروه کنترل میباشد که در آن تعداد 96 نفر از بیماران بستری بخش های CCU و Post CCU مردان و زنان بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام به روش تصادفی ساده انتخاب و بررسی شدند. به منظور سنجش تاثیر آموزش بیماران بر آگاهی و نگرش آنها، از روش مداخله آموزشی چهره به چهره و آزمون دو مرحلهای قبل و بعد از مداخله استفاده شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی آن به روش محتوایی و پایایی آن نیز به روش آزمون مجدد تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک آزمون های آماری کای دو، t زوجی و آزمون دقیق فیشر صورت پذیرفت. یافته ها: آگاهی بیماران درباره عوامل خطرآفرین بیماری های قلبی، قبل و بعد از آموزش، به ترتیب با نمره 93/25 و 19/36 تفاوت معنیداری را نشان داد (001/0P<). بین تاثیر آموزش بر آگاهی با تحصیلات همسر (03/0P<) و جنس (05/0P<) ارتباط معنیدار آماری وجود داشت. همچنین تفاوت بین نگرش بیماران قبل و بعد از آموزش، به ترتیب با نمره 5/23 و 7/35 از لحاظ آماری معنی دار است(000/0P<). بین تاثیر آموزش بر نگرش با سن (55/0P<)، میزان تحصیلات (01/0P<)، سطح تحصیلات همسر (05/0P<) و میزان درآمد ماهیانه (01/0 P<) ارتباط معنیدار آماری مشاهده شد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه شیوع بیماری های قلبی و عوامل خطرآفرین آنها روند روبه رشدی را طی میکند؛ آگاهی بیماران در مورد این بیماریها و ریسک فاکتورهای آنها نسبتاً پایین و نگرش آنها نیز در این زمینه غالباً نامناسب است. با توجه به نتایج پژوهش که معنی دار بودن تفاوت نمرات قبل و بعد از آموزش و تاثیر آن بر آگاهی را نشان می دهد، توصیه میشود آموزش به بیماران قلبی در رأس اقدامات پرستاری پرسنل، مربیان و دانشجویان پرستاری در برنامه های کلی بیمارستان و دانشگاه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بیماری های قلبی و عروقی، عوامل خطر آفرین، آموزش، آگاهی، نگرش
عنوان انگلیسی
Effect of Education on Knowledge and Attitude of Hospitalized Patients in CCU and Post CCU about Risk Factors of Cardio-Vascular Disease
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: Background and Aim: One of the most important causes of mortality and life threating problems is cardiovascular diseases. American Heart Association (AHA) estimated that, approximately 25million death occurs because of cardiovascular disease till 2020, and this will be recognized as first cause of mortality. Studies show that control and decrease of risk factors, decrease of Ischemic Heart Disease (IHD). The aim of this study was determining the effect of education on knowledge and attitude of patients who hospitalized in CCU and Post CCU of Mustafa Khomeini hospital of Ilam city about Risk Factors of Cardio-Vascular Disease in 2009. Materials and Methods: This study is a Descriptive study and Interventional that 96 patients of CCU and Post CCU of Mustafa Khomeini hospital of Ilam were selected by Simple Random sampling. After education, knowledge and attitude of patients was assessed in respect of cardiovascular risk factors. Finally, collected data analyzed by SPSS package, chi – square, Fisher exact, Parried T – tests. Finding: Patients knowledge in Respect of cardiovascular disease pre (25.93) and post (36.19) education, had a significant difference (P< 0.001), also in respect of education of couple (P< 0.03) and sex (P< 0.05). in case of attitude mean score there was significant difference between pre (23.5) and post (35.7) education, There was significant statistical correlation between education and age (P< 0.05), education level (P< 0.01), education level of couple (P< 0.05) and monthly income(P< 0.01). Discussion and conclusion: Considering that cardiovascular diseases have an increasing trend of prevalence and knowledge and attitude of patients about them are relatively low and education to cardiac patients is effective in preventing of recurrent hospitalizations and prevalence of these diseases. We advise that education to cardiovascular patients be considered as the core of interventions of personnel, clinical trainers and students of nursing.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
cardiovascular diseases, risk factors, knowledge, attitude
نویسندگان مقاله
جمیل صادقی فر | jamil sadeghiifar
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
فخرالدین تقی نژاد | fakhraldin taghinejad
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)
حمید تقی نژاد | hamid taghinejadd
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)
عیسی خدادای | eisa khodadadi
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)
سیدمیثم موسوی | seyyed meysam mousavi
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-970-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پرستاری بخش های ویژه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات