این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۷، شماره ۲۶، صفحات ۴۲-۴۹
عنوان فارسی
بررسی میزان تأثیر بازی آشناسازی بر شدت اضطراب کودکان مبتلا به تالاسمی سن قبل از مدرسه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: درکودکان مبتلا به تالاسمی برای حفظ حیات باید تزریقات مکرر خون و دسفرال انجام شود. قرار دادن کتتر داخل وریدی یکی از رایجترین پروسیجرهای تهاجمی میباشد و اغلب کودکان به ویژه کودکان خردسال چنین پروسیجری را استرسآورترین جنبه بیماری، بستری، و حتی ویزیت سرپایی خود بیان میکنند. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر بازی آشناسازی بر شدت اضطراب پروسیجرهای تزریقی کودکان سن قبل از مدرسه مبتلا به تالاسمی انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی است. نمونههای پژوهش شامل 60 کودک 7-3 سال، دارای پرونده در بخشهای تالاسمی استان گیلان میباشند. که به طور تصادفی به دو گروه (آزمون و شاهد) تقسیم شدند. در گروه آزمون، بازی آشناسازی به مدت 15-10دقیقه قبل از انجام پروسیجر تزریقی، انجام شد. ابزارهای مورد استفاده شامل: پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه خودگزارشی ترسهای بالینی کودک و مقیاس خودگزارشی چهرهای اضطراب، میباشند. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری کایاسکوئر، تیتست، منویتنی و ویلکاکسون انجام گرفت. یافتهها: دادهها نشان داد که میانگین رتبه اضطراب، قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری نداشتند (05/0p>). اما بعد از مداخله آزمون آماری من ویتنی و ویلکاکسون نشان دادند که میانگین رتبه اضطراب، در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد کاهش معناداری دارد (05/0>p). نتیجهگیری: طبق نتایج پژوهش مداخله بازی آشناسازی در کاهش اضطراب ناشی از پروسیجرهای تزریقی کودکان مؤثر میباشد. لذا پیشنهاد میشود که پرستاران کودک برای کاهش اضطراب کودکان مبتلا به بیماریهای حاد و مزمن که مکرراً تحت اقدامات درمانی قرار میگیرند، از روش بازی آشناسازی استفاده نمایند
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب، کودک سن قبل از مدرسه، تالاسمی، پرستار، بازی آشناسازی
عنوان انگلیسی
Investigating of the effect of familiarzation play on the injective procedural anxiety in B-Thalassemic pre-school children
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: During Thalassemia, children should be under frequent blood injections to maintain their lives. The use of intra-vein cutters is one of the most prevalent and painful procedures, and children specially young children usually call it the most stressful aspect of their disease, hospitalization and even their outpatient visit. The present research is an investigation of the influence of familiarization play on the anxiety in the case of injection procedures for children before school age. Methods: The present study is a clinical experiment. The research sample consists of 60 Thalassemia children of 3-7 years old, possessing files in Thalassemia sections in Gilan Province. The participants were randomly divided into two groups (experimental group and one control group). In the experimental group, a familiarization play was carried out for 10-15 minutes prior to the injection procedure. The instruments used in the research include: Demographic Information Questionnaire, the Scale of facial self report of anxiety, and the Questionnaire of child clinical fear self report. The analysis of the data was carried out through SPSS and the statistic test: chi-square, t-test, Mann-whiney and Wilcoxon sign. Results: The data indicated that there was not a significant difference between the average scores of anxiety in the two groups prior to the treatment (P>0.05). However, after the treatment, the statistic test Mann-whiney and Wilcoxon sign showed a significant difference between the experimental group and the control group in term of the average scores anxiety (P< 0.05). Conclusion: According to the research results, the treatment of familiarization play is influential on anxiety decrease resulted from the injection procedures in children. Therefore it is suggested that child nurses use the method of familiarization play in order to comfort of children with acute and chronic diseases who are frequently under treatment measures. Key words: Anxiety, child before school age, Thalassemia, nurse, familiarization play
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیه حامد توسلی | s hamedtavasoli
tarbiat modares u
د تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
فاطمه الحانی | fatemeh alhani
tarbiat modares u
د تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
ابراهیم حاجی زاده | e hajizadeh
tarbiat modares u
د تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-83&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پرستاری کودکان و نوزادان
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات