این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۷، شماره ۲۶، صفحات ۵۷-۶۸
عنوان فارسی
رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: استفاده مناسب از رویکردهای مطالعه و یادگیری در بهبود عملکرد تحصیلی و پیشرفت دانشجویان از اهمیت شایانی برخوردار است. هدف این پژوهش تعیین وضعیت استفاده از رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است. روش: این مطالعه توصیفی بر روی 165 نفر از دانشجویان انجام شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رویکردها و مهارتهای مطالعه دانشجویان (Approaches to Study Skills Inventory for Students) استفاده گردید. این پرسشنامه مشتمل بر 52 سؤال است که در مجموع روشهای مختلف مطالعه شامل رویکردهای عمقی، راهبردی و سطحی مطالعه را مورد سنجش قرار میدهد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط کارشناسان تأیید شد و پایایی آن با ضریب همبستگی آلفای کرونباخ برای سه رویکرد عمقی، راهبردی و سطحی به ترتیب 76/0، 85/0 و 64/0 محاسبه گردید. برای پردازش اطلاعات از آمار توصیفی، آزمون مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون و از نرمافزار SPSS v.15 استفاده شد. یافتهها: به طور کلی تعداد 49 نفر (7/29%) دانشجویان از رویکرد عمقی، 79 نفر (9/47%) رویکرد راهبردی و 37 نفر (4/22%) از رویکرد سطحی مطالعه استفاده میکردند. فراوانی رویکردهای عمقی، راهبردی و سطحی مطالعه دانشجویان پرستاری به ترتیب 6/28، 4/46 و ./25% و در دانشجویان مامایی این ارقام به ترتیب 9/30، 4/49 و 8/19 بود که از نظر آماری معنادار نبود (721/0=p). بین رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان رشتههای پرستاری و مامایی برحسب طول مدت تحصیل در دانشگاه، عملکرد تحصیلی و جنسیت تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان میدهد که دانشجویان از رویکرد عمقی و راهبردی مطالعه بیشتر از رویکرد سطحی مطالعه استفاده میکنند. البته با افزایش حضور دانشجویان در دانشگاه این روند کمی تغییر میکند به نحوی که تمایل دانشجویان به استفاده از رویکردهای عمقی افزایش و از رویکرد راهبردی کاهش مییابد. بین دانشجویان پرستاری و مامایی در استفاده از رویکردهای عمقی و راهبردی تفاوتی وجود نداشت ولی دانشجویان پرستاری به طور قابل ملاحظهای بیشتر از رویکرد سطحی استفاده میکردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رویکردهای مطالعه، رویکردهای یادگیری، پرستاری و مامایی،
عنوان انگلیسی
Nursing and Midwifery students’ approaches to study and learning in AJUMS
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Utilizing appropriate approaches to study and learning can be improved student academic performance. This study was designed to investigate the study and learning approaches used by of Nursing and Midwifery students in AJUMS. Methods: This cross-sectional study was carried out on 165 of Nursing and Midwifery students in 2010. The Approaches to Study Skills Inventory for Students (ASSIST) questionnaire was administered. The questionnaire includes 52 questions that assessed the study of different methods of deep, strategic and surface approaches. Questionnaire content validity was confirmed by experts and its reliability with Cronbach's alpha coefficient for the three deep approach, strategic and surface was calculated 0.76, 0.85 and 0.64, respectively. Data was analysed by SPSS-15 software and descriptive and analytical chi square test and Pearson correlation coefficient. Results: The frequency of deep, strategies and surface approaches of nursing students was 28.6%, 46.4% and 25.0% respectively. The figures for midwifery students were 30.9%, 49.4% and 19.8% respectively (P=0.721). Between GPA, sex and Duration of study in universities and students’ study approaches differences were not statistically significant. Conclusion: The results showed that students mostly used strategic and deep approaches. The rate of such study approaches will change the way students tend to use deep approaches to increase and the strategic approaches to decrease. Between nursing and midwifery students’ study approaches in utilizing of deep and strategic approaches no significant difference was found, but nursing students, mostly used surface approach. Key words: Study approaches, learning approaches, nursing & midwifery, Approaches to Study Skills Inventory for Students (ASSIST)
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عبدالحسین شکورنیا | a shakurnia
ahvaz ums
د ع پ اهواز
هوشنگ علیجانی | h alijani
ahvaz ums
د ع پ اهواز
حسین الهام پور | hosein elhampour
chamran ahvaz u
د ع پ اهواز
منیژه افرا | m afra
ahvaz ums
د ع پ اهواز
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-85&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پرستاری بهداشت جامعه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات