این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۷، شماره ۲۴، صفحات ۱۶-۲۲
عنوان فارسی
بررسی وضعیت شادمانی به عنوان یکی از شاخصهای سلامت روان در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: از نظر روان شناسی خشنودی و نشاط بر ابعاد روانی، اجتماعی، فرهنگی افراد جامعه تاثیر همه جانبه دارد. لذا توجه به خشنودی و نشاطمقدمه: از نظر روانشناسی شادمانی بر ابعاد روانی، اجتماعی، فرهنگی افراد جامعه تأثیر همه جانبه دارد. لذا توجه به شادمانی و نشاط به عنوان معیاری از وضعیت روانی دانشجویان که جزو نیروهای جوان و آیندهساز کشور هستند، بسیار مهم است. در این میان، بررسی وضعیت شادمانی دانشجویان پرستاری به دلیل ماهیت شغلی و مواجهه با تنشهای متعدد موجود از اهمیت ویژهای برخوردار است. این پژوهش با هدف تعیین میزان شادمانی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری ابهر و همچنین بررسی ارتباط آن با متغیرهای سن، جنس، وضعیت تأهل، وضعیت مسکن، نمره معدل تحصیلی، ترم تحصیلی و تعداد اعضای خانواده انجام پذیرفت. روش: این پژوهش به صورت روش مقطعی صورت گرفته و جامعه آماری مورد نظر را دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری ابهر در سال 87-86 تشکیل میداد. در این پژوهش پس از نمونهگیری برای تعیین وضعیت شادمانی دانشجویان از ابزار سنجش میزان شادمانی آکسفورد استفاده گردید. پس از کسب رضایتنامه کتبی، پرسشنامه مذبور میان 75 نفر از دانشجویان توزیع شد که به علت عدم عودت 11 مورد از پرسشنامهها، نهایتاً 64 نفر (47= دختر، 17= پسر) مورد بررسی قرار گرفتند. پس از جمعآوری دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS v.11.5 و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی شامل تیمستقل و آنالیز واریانس یک طرفه، اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که 7/12% دانشجویان از سطح شادمانی خیلی خوب، 8/69% قابل قبول و 5/17% از سطح پایین شادمانی برخوردار بودند. طبق نتایج مابین میزان شادمانی و جنسیت (7/0=p)، وضعیت تأهل (4/0=p) و سن (2/0=p)، ارتباط معناداری وجود نداشت. اما بین میزان شادمانی و ترم تحصیلی ارتباط معناداری وجود داشت (01/0=p). نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش درصد کمی از دانشجویان (7/12%) سطح نشاط خیلی خوب داشته و در گروههای جدیدالورود و سال آخر پایینتر بود. لذا ضروری است که با بررسی این وضعیت اقدامات برنامهریزی شدهای جهت ارتقا و حفظ شادمانی و به تبع آن بهبود سلامت روانی دانشجویان صورت پذیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شادمانی، نشاط، بهداشت روان، دانشجویان پرستاری
عنوان انگلیسی
The study of nursing student's gratification and hilarity as a mental health index
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Psychologists and Sociologists believe that happiness affects the psychological, social, educational and cultural dimensions of all individuals. So to pay attention to this issue as an indicator of students' mental health is very important. Therefore, assessment of nursing students’ happiness is very important because they are encountered to multiple stresses and tensions. The aim of this study was to investigate the happiness status of Abhar's nursing students and also its correlation with sex, age, marriage, educational course, and the number of family members. Methods: This descriptive-analytical study was conducted between 2007-2008 in Abhar School of nursing. In this study the Iranian version of Oxford Happiness Inventory was used to measure the students’ happiness status. After providing written informed consent questionnaires were distributed among 75 samples and finally 64 students (17=male, 47=female) were measured. Then, the collected data were analyzed using descriptive statistics and appropriate tests like independent-t and one-way ANOVA, by SPSS software version 11.5. Results: Data analysis showed that 17.5% of students had low level of happiness, 69.8% reasonable level and 12.7% were very happy. There was no significant association between the level of happiness and gender (P=0.7), marital status (P=0.4) and age (P=0.2). But, there was significant relationship between happiness and educational terms (P=0.01). Conclusion: Based on this study only 12.7% of students were very happy and two groups of junior and senior students were less cheerful. So, it is necessary to consider appropriate plans and interventions to improve and retain the happiness of nursing students in the acceptable levels and thus improve their mental health. Key words: Happiness, mental health, nursing students
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Gratification and hilarity, mental health, nursing student
نویسندگان مقاله
فاطمه شجاعی | fateme shojaei
سید میثم ابراهیمی | seyyed meisam ebrahimi
زهره پارسا یکتا | zohre parsa yekta
علیرضا نیکبخت نصرآبادی | alireza nikbakht nasr abadi
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1121-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات