این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۷، شماره ۲۴، صفحات ۶۲-۷۱
عنوان فارسی
بررسی نیازهای اطلاعاتی و استفاده از منابع اطلاعاتی در بین دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی فوریت های پزشکی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: دانشجویان پرستاری به انواع وسیعی از اطلاعات بهداشتی نیازمندند تا نیازهای آموزشی و بالینی خودشان را برآورده نمایند. این مطالعه قصد دارد از طریق رویکرد نیاز اطلاعاتی دریابد کدام جنبه از فرآیند پرستاری اورژانس مورد توجه بیشتر دانشجویان قرار میگیرد. و آنها کدامیک از منابع اطلاعاتی را ترجیج میدهند. انتظار داریم انجام چنین مطالعهای روی شناسایی نیازهای اطلاعاتی مؤثر بوده و منجر به بهبود کیفیت آموزش درمانگاهی و مهارتهای دستیابی دانشجویان به منابع اطلاعاتی در برآورده ساختن نیازهای اطلاعاتی خود و مدیریت بهتر بیماران توسط دانشجویان گردد. روش: این مطالعه توصیفی تحلیلی روی 131 نفر از دانشجویان پرستاری در سال 88-87 انجام شد. کلیه دانشجویان پرستاری ترمهای 8-7 دانشگاههای علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی سمنان که در واحدهای اورژانس بیمارستانهای تابعه در حال انجام کارآموزی بودهاند انتخاب گردیدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. دادهها از طریق روشهای آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون دو متغیری و دوطرفه در سطح معنادار یک درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که کارکنان پرستاری (6/65%)، بیمار یا همراه وی (9/64%) و پزشک سرپرست (7/52%) بیشترین منابع اطلاعاتی بودند که روزانه توسط دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت. اکثر جامعه آماری نیاز زیادی به اطلاعات درمانی و تشخیصی داشتند. آزمون همبستگی دو متغیری و دوطرفه بین نیازهای اطلاعاتی تشخیصی و درمانی رابطه معناداری را نشان داد (340/0=r ، 00/0=p). از طرفی تنها 1/35% دانشجویان به اطلاعت مدیریتی نیاز داشتهاند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که دانشجویان در فرایند اورژانس بیشتر به موارد درمانی توجه زیادی داشتند و از جنبههای قانونی و چارچوبهای سازمانی غافل بودند و اکثر آنان از بین منابع متعدد اطلاعاتی، منابع انسانی را ترجیح میداند. لازم به ذکر است که در تصمیمگیریهای مبتنی بر شواهد، دسترسی به منابع اطلاعاتی و درک چگونگی استفاده مؤثر از آنها ضروری است. با توجه به کمبود استفاده از منابع اطلاعاتی به روز بایستی امکانات استفاده از این منابع نظیر دسترسی به سیستمهای کامپیوتری مجهز و کتب مورد نیاز در محیط اورژانس فراهم گردد. ضمن این که آموزش تکمیلی در خصوص نحوه بهرهگیری از این موارد ارایه گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The survey of information needs and the use of information resources among nursing students in emergency clinical education
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nursing students need a wide variety of health information to meet their clinical and educational needs. This study aims through information needs approach to discover which aspects of the process of emergency nursing were more considered by students and they prefer which sources of information. We expect this study impacts on identifying of the information needs and leads to improve clinical education quality, student’s access skills to the information resource to meet their information needs and better management of patients by students. Methods: This descriptive-analytic survey was done on 131 pre graduating nursing students in 2008-2009. All of seventh and eighth semester nursing students of Semnan University of medical sciences and Islamic Azad University who were training at emergency units of affiliated hospitals were selected. We used from the questionnaire and data were analyzed by descriptive statistics bilateral and two variable correlation test in significant level of 1%. Results: Findings showed that greatest information sources used daily the students were nursing staff (65.6%), patients (64.9%) and attend physician (52.7%). Most of the statistic society greatly needed to therapeutic and diagnostic Information. The correlation test showed significant correlation between diagnostic and therapeutic needs (P=0.00, r=0.340). Also 35.1% the students greatly needed management information. Conclusion: The results showed that in the process of emergency the students more considered to medical cases and they neglected from legal aspects and organizational framework and most of them preferred human resources among several sources. Evidence-based decisions require access to information resources as well as an understanding of how to use them effectively. According to lack of use update information resources, facilities such as access to books and equipped computer systems should be provided in emergency setting. While further education about how to use these sources should be presented.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی کاهویی | mehdi kahouei
semnan-damghan street,semnan medical university
سمنان ، دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، دانشکده پرستاری ، گروه پیراپزشکی .
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)
سیف الله علایی | sefollah alaie
damghan street,semnan medical university
سمنان ، دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، دانشکده پرستاری ، گروه پیراپزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-766-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
آموزش پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات