این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۶، شماره ۲۳، صفحات ۶-۱۴

عنوان فارسی بررسی نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به نقش جنسیتی خود و جنس مخالف
چکیده فارسی مقاله چکیده پژوهش: زمینه: آموزش و القا یکسری نقش های کلیشه ای از طریق خانواده، مدرسه و رسانه های ارتباط جمعی می تواند برچگونگی نگرش هر دو جنس بر نقش خود تأثیر بگذارد. اصل مهمی که امروزه مطرح است نه تفاوتهای جنسی میان دختر و پسر بلکه رفتارهای جنسیتی مربوط به دختر و پسر است به نحوی که دختران از دختر بودن و پسران از پسر بودن خویش احساس رضایت کنند که این موجب سلامت روحی آنان خواهد شد. لذا تحقیقی با هدف تعیین نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به نقش جنسیتی خود و جنس مخالف در شهر ایلام انجام شد. روش کار: در یک پژوهش توصیفی-تحلیلی 402 دانش آموز(206 پسر و 196 دختر) مقاطع آخر ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی شهر ایلام با روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده انتخاب شدند .حجم نمونه با در نظر گرفتن نسبت نگرش خوب به میزان 50% و دقت پنج صدم برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که روایی آن به طریق روایی محتوی و پایائی آن از طریق محاسبه آلفاکرونباخ(7/0) محاسبه گردید.کلیه داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار آماری spssوبا استفاده از روشهای آماری توصیفی واستنباطی تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد 74% دانش آموزان نسبت به نقش جنسیتی خود نگرش مثبت داشتند. در رابطه با نقش جنسیتی دختران، 5/69% ازدختران نگرش مثبت و 74% از پسران نگرش منفی داشتند (000=P) در رابطه با نقش جنسیتی پسران، 76٪ از پسران نگرش مثبت و 38٪ از دختران نگرش منفی داشتند(05/0P>). بین مدرسه محل تحصیل، سال تحصیلی، منطقه یا محل زندگی، شغل مادر، تماشا کردن تلویزیون و مطالعه غیر درسی با نحوه نگرش ارتباط معنی داری دیده شد(05/0>P). بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده پسران نسبت به نقش جنسیتی دختران نگرش منفی داشتند. مسلماً با آموزش و آگاه سازی والدین و اولیاء مدرسه و پرستاران بهداشت مدارس می توان در جهت ایجاد جوّ مثبت نسبت به نقش زنان در خانواده و جامعه گام های مؤثری برداشت. البته نقش کتب درسی، صدا و سیما و رسانه های جمعی را نمی توان نادیده انگاشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلید واژه ها، جنسیت ، دانش اموز ، نقش جنسیتی ، نگرش

عنوان انگلیسی A survey of the male and female students’ Attitude toward the Gender role in the schools of Ilam
چکیده انگلیسی مقاله A survey of the male and female students’ Attitude toward the Gender role in the schools of Ilam Introduction: The training and inoculation of stereotypic roles by family, school and mass media may affect the attitude of both sexes toward their roles. The basic principle which is raised today is not the sex difference between girls and boys, but their attitude toward their sex role in a way the girls are satisfied of being female and the boys are satisfied of being male which will lead to their mental health. The aim of this study was indicating the male and female student’s attitude toward their sex role and the opposite sex. Methods: In a descriptive - analytic survey – 402 highest grade students (206 boys and 196 girls) of elementary, guidance, high school and collage institute of Ilam were selected through cluster and simple random sampling. Sample size in mind than a good attitude and accuracy rate of 50% was estimated five hundredth. The data were gathered through answering a questionnaire. The gathered data were analyzed via SPSS computer software by descriptive method. Results: Overall, %74 of students have positive attitude toward their Gender role. About the gender role of the girls: %69.5 of girls have positive attitude while %74 of boys have negative attitude (P=000). About the gender role of the boys: %76 of boys have positive attitude while %38 of girls have negative attitude (P=000). There are significant relationships between attitude to gender role and location of school, students' grade, the occupation of students' mothers, watching TV and reading (p< 0.05). Conclusion: Results of this study showed that boys' attitude toward gender role of girls is negative. Therefore training and awiring the parents and the parent- teacher association members by health care nurses, school health nurses and psychiatric nurses in order to emphasize the affective and positive roles of the girls in family and association seem necessary. School books, radio and television and other mass media have a grate role in patterning the proper situation of women and can affect deeply the girls and the boys. Key Word: Gender role, student, sex, Attitude.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key Word, Gender role, student, sex, Attitude.

نویسندگان مقاله فرحناز جوکار | farahnaz joukar
rasht sardar jangal ave razi hospital gldrc center
رشت خیابان سردار جنگل مرکز اموزشی درمانی رازی مرکز تحقیقیات بیماری های گوارش و کبد گیلان

زهرا طاهری ازبرمی | zahra taheri azbarmi
rasht sardar jangal ave razi hospital gldrc center
رشت خیابان سردار جنگل مرکز اموزشی درمانی رازی مرکز تحقیقیات بیماری های گوارش و کبد گیلان

حیران پورنجف | heyran pournajaf
ilam university
دانشگاه ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ایلام (Ilam university)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-712-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات