این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۶، شماره ۲۲، صفحات ۴۰-۵۲

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش برنامه خودمراقبتی به روش بحث گروهی بر تصور از خود دختران نوجوان دیابتیک مراجعه‌کننده به انجمن دیابت ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دیابت بیماری مزمنی است که به رفتارهای خودمراقبتی ویژه‌ای تا پایان عمر نیازمند است. چنانچه ابتلا به این بیماری مزمن با دوران نوجوانی همراه شود به علت ماهیت و خصوصیات دوران نوجوانی مشکلات سازگاری با بیماری و مشکل در انجام رفتارهای خودمراقبتی را برای نوجوان و والدین او ایجاد می‌کند. از طرفی مطالعات نشان داده‌اند که در بیماری‌های مزمن از جمله دیابت خودمراقبتی با تصور از خود در تعامل است و این در حالیست که نوجوانان مبتلا به دیابت در تصور از خود مشکل دارند لذا از آنجایی که در این نوجوانان چگونگی تأثیر خودمراقبتی بر تصور از خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش برنامه خودمراقبتی به روش بحث گروهی بر تصور از خود دختران نوجوان دیابتیک انجام شده است. روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 1388-1387 و با انتخاب 80 دختر نوجوان 15 تا 19 ساله مبتلا به دیابت (40 نفر گروه آزمون و 40 نفر گروه شاهد) در انجمن دیابت ایران انجام شده است. بعد از گردآوری داده‌های حاصل از مرحله قبل از مداخله با استفاده از پرسشنامه دانش، عملکرد و تصور از خود و نیازسنجی آموزشی در هر دو گروه، برنامه خودمراقبتی طراحی شد و سپس برنامه خودمراقبتی طی 8 جلسه بحث گروهی برای گروه آزمون اجرا شد. سپس بلافاصله و یک ماه بعد از پایان مداخله مجدداً دانش، عملکرد و تصور از خود دختران نوجوان دیابتیک در هر دو گروه آزمون و شاهد اندازه‌گیری شد. یافته‌ها: نتایج حاصله پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که با آزمون t مستقل و کای‌دو (05/0p>) دو گروه آزمون و شاهد از نظر گزینه‌های اطلاعات دموگرافیک (سن، قد، وزن، شغل پدر و ...) همسان بودند. در گروه آزمون در مقایسه بین قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از پایان مداخله تفاوت معناداری در جهت افزایش نمره دانش، عملکرد و تصور از خود مشاهده شد (0001/0p) و نیز آزمون t مستقل (05/0p>) تفاوت معناداری در زمینه دانش، عملکرد و تصور از خود بین دو گروه آزمون و شاهد قبل از مداخله نشان نداد. بلافاصله و یک ماه بعد از پایان مداخله بین دو گروه با آزمون t مستقل اختلاف معناداری از نظر میانگین نمره دانش، عملکرد و درک از خود دیده شد (05/0p<). نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که اجرای برنامه خودمراقبتی به شیوه بحث گروهی در بهبود تصور از خود دختران نوجوان دیابتیک مؤثر بوده است و پیشنهاد می‌شود آموزش رفتارهای خودمراقبتی به شیوه بحث گروهی به عنوان یک روش مؤثر جهت بهبود تصور از خود نوجوانان مبتلا به سایر بیماری‌های مزمن به کار گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of self care program education by group discussion method on self concept in diabetic adolescent girls reffered to Iranian Diabetes Society
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Diabetes is a chronic illness which needs the self care behaviors up to the end of life. If this illness attends with adolescence because of the nature and properties of the adolescence creates problems of adapting to the illness and doing self care behaviors for adolescent and his/her family. On the other hand studies have shown that in chronic illnesses such as diabetes, self care interacts with self concept. How ever diabetes adolescents affiliating has problem for self concept and since adolescence the effect of self care on self concept has important value. So this study has been done to assess the effect of self care program with group discussion on self concept of diabetic young girls. Methods: This research is a semi experimental study has been done in 2008-2009 with 80 diabetic adolescent girls between 15-19 (40 as test group and 40 as evidence group) in Iranian Diabetes Society. After data collection result in pre intervention stage with knowledge, practice and self concept questionnaire and need measuring in each group, self care program was designed and then self care program was discussed in 6 sessions for test group. Then immediately and after one month of intervention again the same questionnaire completed for test and evidence group of diabetic adolescent girls. Results: Results after data analysis showed that test and evidence group were same for independent sample t test and X2 test for demographic information (age, height, weight, fathers job...). In test group in comparison among before, immediately after and after one month of intervention there was significant difference in increasing score of knowledge, practice and self concept (P< 0.0001). But this difference was not significant in evidence group (P>0.05) and independent t-test (P>0.05) showed no significant difference in knowledge, practice and self concept between test group, and evidence group before intervention. Immediately and after one month of intervention between two groups with independent t-test, was seen significant difference in mean score of knowledge, practice and self concept (P< 0.05). Conclusion: Generally results of the research showed that performing the self care program by group discussion was effective in increasing self concept of diabetic adolescent girls and it is suggested that teaching self care behavior by group discussion is used as a effective method to improve self concept in other adolescents with chronic disease.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم شیرازی | maryam shirazi
tarbiat modarres
تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

منیره انوشه | monireh anoosheh
tarbiat modarres
تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

اسداله رجب | asadolah rajab
tarbiat modarres
تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-63&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پرستاری بهداشت جامعه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات