این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۶، شماره ۲۲، صفحات ۵۳-۶۴
عنوان فارسی
بررسی همبستگی جهتگیری مذهبی، ابعاد شخصیت و خودکارآمدی با سبکهای مقابله با استرس در دانشجویان کارورز پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: استرس شغلی در بین پرستاران شایع است. بررسی سبکهای مقابله با استرس و عوامل مؤثر بر آن میتواند به افراد در مقابله مؤثر با تنشهای کاری کمک کند. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی همبستگی جهتگیری مذهبی، ابعاد شخصیت و خودکارآمدی با سبکهای مقابله با استرس در دانشجویان کارورز پرستاری بود. روش: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع مقطعی میباشد که در سال 1388 انجام شده است. 323 دانشجوی کارورز پرستاری که حداقل 10 ساعت در هفته در بیمارستانها و مراکز درمانی به کار عملی مشغول بودند، به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای جهتگیری مذهبی، ابعاد شخصیت، خودکارآمدی عمومی و سبکهای مقابله جمعآوری و با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتهها: از بین جهتگیری مذهبی، ابعاد شخصیت و خودکارآمدی، جهتگیری مذهبی بیشترین نقش را در پیشبینی سبک مقابله مسأله محور در دانشجویان دارد و تنها بعد شخصیت روان نژندی قادر به پیشبینی سبک مقابله هیجان محور در دانشجویان است. نتیجهگیری: میتوان گفت که ارایه آموزههای دینی به دانشجویان کارورز پرستاری میتواند آنها را در مقابله مؤثر با موقعیتهای پرتنشی که در کار بالینی با آن مواجه میشوند یاری کند. همچنین راهنمایی و همراهی مربیان آموزشی با دانشجویان کارورز، در تجربه کردن تمام جوانب خوشایند و ناخوشایند کار بالینی و در مقابله مناسب دانشجویان پرستاری با این موقعیتها تأثیر به سزایی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The relationship of religiosity, personality dimensions and self-efficacy with coping style of nurses practitioner students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Job stress is very common among nurses. The study of coping styles and related factors can contribute to affective response to stress. Purpose: The purpose of present study was to investigate the relationship of religiosity and personality dimension and self-efficacy with coping style of nurse's students. Methods: This is a descriptive in the context of the cross-sectional study, which was performed in 2009. The study sample includes 323 nurse students, witch selected with cluster sampling model. Practitioner students spent at least 10 hours in week to work in hospitals. Data were collected through Islamic Religiosity Scale, NEO Inventory, General Self-Efficacy Scale and Ways of Coping Questionnaire, and then analyzed with the help of correlation and stepwise regression analysis. Results: Results of regression analysis show that between religiosity, personality dimensions and self-efficacy, religiosity has more portion in predict of problem-focus coping style in nurses students, and only neuroticism is able to predicting of emotional-focus coping style in nurses students. Conclusion: With regarding to results, can concluded that religious instructions to nurses students can help them to have effective coping with stressful situations in clinical work. Also, guidance and accompanying of instructors with practitioner students to experience all pleasant and unpleasant aspects of clinical work, has important role in effective coping with them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یاسر رضاپورمیرصالح | yaser rezapor mirsaleh
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
محمود خباز | mahmood khabbaz
محمدهادی صافی | mohammad hadi safi
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
کیانوش عبدی | kianoosh abdi
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
مریم یاوری | maryam yavari
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
زهرا بهجتی | zahra behjati
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-64&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
آموزش پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات