این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۶، شماره ۲۰، صفحات ۶-۱۶
عنوان فارسی
مفهوم کیفیت خدمات آموزشی در بازتوانی قلبی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: تأمین کیفیت خدمات آموزشی، یکی از مشکلات موجود در نظام سلامت است و پرستاران رسالت مهمی در ایفای آن دارند. با این وجود، کیفیت خدمات آموزشی مفهومی پیچیده است؛ بنابراین شفافسازی و بررسی ابعاد آن اهمیت دارد. هدف از این مطالعه توصیف کیفی عناصر تشکیلدهنده کیفیت خدمات آموزشی در برنامه بازتوانی قلبی و معرفی برخی از مشکلات مربوطه است. روش: نوع این پژوهش کیفی با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی است. جامعه مطالعه شامل اعضای نظام سلامت شاغل در بیمارستانها و مراکز درمانی تحقیقاتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بیماران قلبی اعم از بستری یا دریافتکنندگان سرپایی خدمات بازتوانی قلبی و مراقبان (اعضای خانواده) آنان بودند. روش جمعآوری دادهها انجام مصاحبه بدون ساختار با نمونه هدفمندی شامل 25 شرکتکننده (3 پزشک، 6 پرستار، 1 کارشناس تغذیه، 13 بیمار و 2 همراه بیمار) بود. زمان آغاز مطالعه سال 1386 و زمان تکمیل تحلیل سال 1388 بود. صحت و استحکام مطالعه نیز از طریق منظور کردن ابعاد پیشنهاد شده توسط گوبا و لینکلن حاصل شد. یافتهها: مفهوم کیفیت خدمات آموزشی در بازتوانی قلبی تحت چهار مفهوم زیربنایی شامل تناسب، جامعیت، صحت و نظام توصیف شده است که در واقع عناصر متشکله کیفیت خدمات آموزشی در برنامه بازتوانی قلبی میباشند. یافتهها تأکید میکنند که توجه به نیازها و تواناییهای ویژه مخاطبین خدمات آموزشی در برنامه بازتوانی قلبی از عوامل محوری تعیینکننده کیفیت این خدمات است؛ که بدینوسیله مخاطبین میتوانند خدمات صحیح و پاسخگو را دریافت دارند. پیشنهاد میشود که در جامعیت بخشیدن به این برنامه در ابتدا جریان آموزش و اطلاعرسانی به مخاطبین را نظاممند ساخت تا بتوان فرصتهای طلایی دریافت خدمات را برای آنان حفظ نمود. ناکافی بودن این تناسب، ناهماهنگی و ضعف نظام ارجاع، و متعاقباً بیپاسخ ماندن حیطهای از نیازهای مخاطبین از چالشهای موجود در این زمینه بود. نتیجهگیری: کیفیت خدمات آموزشی مفهومی وابسته به زمینه است، در حوزه بازتوانی قلبی، مبتنی بودن بر نیازها و تواناییهای مخاطبین، توجه به ابعاد مختلف زیستی روانی اجتماعی در سطوح فرد و خانواده، و ارایه آن از طریق کانالهای ارتباطی مشخص و هماهنگ مورد تأکید است. پرستاران به عنوان یکی از اعضای کلیدی تیم بازتوانی قلبی لازم است عناصر فوق را در عرصههای مدیریت خدمات آموزشی و ارایه مستقیم خدمات به بیماران قلبی و اعضای خانواده آنها مدنظر داشته باشند. انجام پژوهشهای آتی در مورد مفاهیم معرفی شده پیشنهاد میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Concept of the quality of the educational services in cardiac rehabilitation
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Achieving quality educational services is one of the current health system challenges and nurses have a great role in this regard. Although quality educational services are a complex concept so it is important to clarifying and exploring the related components. The study aimed to describe the components underlies to quality educational service in a cardiac rehabilitation program qualitatively and introduce some of the related problems. Methods: This is a qualitative study using qualitative content analysis method. Study population consisted of health practitioners working at health & research centers affiliated to Isfahan University of Medical Sciences, cardiac patients including inpatient and out patient service users and their assistants (family members). Data were gathered through conducting unstructured interviews with a purposive sample of 25(consisted of 3 physicians, 6 nurses, 1 dietarian, 13 patients and 2 patient assistant). The study was begun at 1386 and data analysis was completed at 1388. The rigor of the study was achieved applying Guba and Lincoln directions. Results: The concept of quality educational services in cardiac rehabilitation is described using four underlying concepts namely fittingness, comprehensiveness, authenticity and orderliness that are the elements of quality educational services in the cardiac rehabilitation program. Based on the findings, paying attention to audiences’ special needs and capabilities are important determinants in providing quality educational services in the cardiac rehabilitation program. Hereby the audiences could receive the trustful and responsive services. We suggest organizing the education and information giving routs. It would result in service comprehensiveness that could save the service taking opportunities. The existed problems were inadequate fittingness, poor coordination in the services and poor referral system that were resulted in poor response to some of the audiences needs. Conclusion: "Quality educational services" is a context based concept. Considering the cardiac rehabilitation, it was emphasized on providing need based services fitted to users' capabilities, attending to various bio-psycho-social aspects at both person and family levels and serving the services through predefined and coordinated pathways. It is necessary to nurses as one of the key members of cardiac rehabilitation team that consider such emerged elements in service management and direct care delivery to the cardiac patients and their families. Future researches on emerged concepts are worthy to suggest.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
موسی علوی | moosa alavi
isfeahan ums
اصفهان دانشگاه علوم پزشکی دانشکده پرستاری مامایی
علیرضا ایرج پور | alireza
isfeahan ums
اصفهان دانشگاه علوم پزشکی دانشکده پرستاری مامایی
حیدرعلی عابدی | haydarali abedi
isfeahan ums
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
کتایون ربیعی | katayoon rabiee
tehran ums
معاونت سلامت
محبوبه کریمی | mahbobeh karimi
isfeahan ums
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نضال صراف زادگان | nazal sarrafzadegan
isfeahan ums
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-47&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
آموزش پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات