این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۶، شماره ۲۰، صفحات ۵۲-۶۳
عنوان فارسی
بررسی تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آسم بیماری شایعی در کودکان است که باعث کاهش سطح کیفیت زندگی آنان شده و اثرات قابل توجهای بر کارکرد خانواده دارد. یکی از نقشهای اساسی پرستاران ارتقای سطح کیفیت زندگی بیماران میباشد. لذا این پژوهش به منظور، بررسی تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور برکیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم انجام شد. روش: روش این مطالعه نیمه تجربی با نمونهگیری خوشهای تصادفی میباشد. از مناطق 19 گانه شهر تهران منطقه 9 به طور تصادفی و از آن منطقه 7 مدرسه ابتدایی پسرانه به طور تصادفی انتخاب و این مدارس به طور تصادفی به دو گروه کنترل (3مدرسه) و آزمون (4 مدرسه) تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و ابزار کیفیت زندگی عمومی و آسم کودک بود. روایی و پایایی ابزارها سنجش و الگوی توانمندسازی شامل 4 گام (ارتقای دانش، خودکارآمدی، عزت نفس و ارزشیابی) از طریق بحث گروهی، نمایش و مشارکت آموزشی برای گروه آزمون اجرا و پرسشنامهها قبل و بعد از مداخله تکمیل گردیدند. یافتهها: قبل از مداخله دو گروه آزمون و شاهد از نظر متغیرهای دموگرافیک و میانگین نمرات کیفیت زندگی همسان و بعد از مداخله با آزمون t مستقل از نظر میانگین نمرات کیفیت زندگی عمومی و بعد آسم بین دو گروه اختلاف معناداری مشاهده گردید و نیز با انجام آزمون t زوجی قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون از نظر نمرات کیفیت زندگی عمومی و بعد آسم تفاوت معناداری (0001/0p<) مشاهده شد. نتیجهگیری: با توجه به مؤثر بودن الگو برکیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به آسم تحقیق و اجرای این الگو در سطح وسیعتر و برای سایر ردههای سنی پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effect of family-centered empowerment model on the Quality of life of school-age asthma children
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Asthma is a common disease in children and decrease asthmatic child's quality of life and has main effects on family function.The nurse's roles to increase their quality of life. Thus, the purpose of this study is to investigate effect of family-centered empowerment model on asthma school-age children's quality of life. Methods: This is a Quasi-experimental study with cluster random sampling. 7 elementary schools from one of the 19 Tehran's areas selected randomly and these schools divided randomly into case group (4 schools) and control group (3 schools). The data gathering tools was consisted of demographic information questionnaire and general Peds QoL and asthma Peds QoL questionnaire of child. Validity and reliability were done. Group discussion, demonstration and educational participation were used for empowered children and their parents.the questionnaires were filled by children and their parents in pre and post test. Results: These were no significant difference before the intervention between the two cases and control groups in terms of demographic characteristics and Qol of children. While, independent t-test showed a significant difference between the two groups means of the general and asthma Peds Qol before and after the intervention. Also, the paired t-test showed a significant difference before and after the intervention in the case group in terms of the general and asthma Peds Qol (P< 0.0001). Conclusion: This study shows the effect of family-centered empowerment model on asthma school-age childrens quality of life and it is suggested that such a model be implemented on other age groups and in much more study population.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه تیموری | fatemeh taimori
tarbiat modarres
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
فاطمه الحانی | fatemeh alhani
tarbiat modarres
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
انوشیروان کاظم نژاد | anoshirvan kazemnezhad
tarbiat modarres
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-53&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پرستاری کودکان و نوزادان
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات