این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۶، شماره ۲۰، صفحات ۶۴-۷۴
عنوان فارسی
آموزش دوره کارشناسی پرستاری از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری سراسر کشور
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نظام آموزشی هر حرفه میتواند پیشگوییکننده توانایی دانشآموختگان آن در عرصههای حرفهای باشد. پرستاری با توجه به جایگاه آن در تیم بهداشتی و ارتقای سلامت افراد، خانواده و جامعه از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف از این تحقیق بررسی وضعیت آموزش دوره کارشناسی پرستاری از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری سراسر کشور است. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بود که روی700 دانشجو و 200 نفر از مربیان و اساتید دانشکدههای پرستاری و مامایی دولتی و آزاد کل کشور صورت گرفت. روش نمونهگیری به صورت تصادفی است. پرسشنامه دانشجویان و اساتید پژوهشگر ساخت بود. تجزیه و تحلیل آماری دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS v.14 و آزمونهایی نظیر کایاسکوئر صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد ویژگیهای محیط آموزش بالینی بیشترین نمره را از دانشجویان کسب کرد. اما مربیان معتقد بودند بیمارستانها فاقد امکانات آموزشی مناسب است. اغلب اساتید نسبت مربی به دانشجو را به ویژه در بالین مناسب نمیدانستند. در زمینه کمبود کیفی و کمی منابع آموزشی اتفاق نظر بیشتری بین دانشجویان و اساتید و جود دارد. دانشجویان کمترین نمره را به ویژگیهای مربی آموزشی داده بودند. بین برخی منابع آموزشی و موارد دموگرافیک دانشجویان ارتباط معناداری دیده شد. نتیجهگیری: این مطالعه به بررسی برخی ابعاد دیدگاههای اساتید و دانشجویان در زمینه آموزش پرستاری پرداخت که نتایج حاصل از آن میتواند مورد استفاده برنامهریزان و سیاستگذاران امر آموزش قرار گیرد تا پرستاران فارغالتحصیل با حداکثر توان و کارایی در عرصههای خدمترسانی حضور یابند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش پرستاری، دانشجویان پرستاری، اساتید و مربیان پرستاری
عنوان انگلیسی
Nursing Students' and Educators' Views about Nursing Education in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Educational systems in each country would be predicted capable of scholars in professional fields. Nurses are particular member of health care team and have pivotal role in health promotion in individual, family and community. This survey examined nursing students' and educators' views about nursing education in Iran. Methods: In a descriptive cross sectional study, researcher-developed questionnaires were completed by 700 students and 200 teachers of State and Azad School of nursing & midwifery. Probability sampling was done. Chis square were used for statistical analysis under SPSS v.14. Results: Results showed that in students, greatest mean score were in educational setting but in teachers were contrary. Based on teachers’ views, student-teacher ratio was not proper. Both students and teachers have the same opinion about lack of educational resources. According to students views, lowest mean score belong to educators. Also, there are significant correlations with some part of demographics. Conclusion: Educators and students evaluated several aspects of nursing educational system in Iran. These findings could be recovered instructive structure with the purpose of train talented and competent nurses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
غضنفر میرزابیگی | ghazanfar mirzabeigi
iran nursing organization
سازمان نظام پرستاری کشور
مهناز سنجری | mahnaz sanjari
iran nursing organization
سازمان نظام پرستاری کشور
فاطمه شیرازی | fatemeh shirazi
shiraz ums
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
شیوا حیدری | shiva haidari
oromieh islamic azad u
دانشگاه ازاد اسلامی ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه (Islamic azad university of urmia)
صدیقه سالمی | sedigheh salemi
iran nursing organization
سازمان نظام پرستاری کشور
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-54&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
آموزش پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات