این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۶-۱۵

عنوان فارسی درک دانشجویان از تدریس مؤثر در آموزش پرستاری: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: تعاریف متعدد تدریس نشانگر تلاش صاحب‌نظران تعلیم و تربیت برای شناخت آن است. دستیابی به تدریس ایده‌آل و مؤثر مستلزم پیوند بین اهداف، روش تدریس و یادگیری دانشجویان می‌باشد. تدریس مؤثر یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم در یادگیری دانشجویان علوم پزشکی خصوصاً دانشجویان پرستاری می‌باشد. با توجه به اهمیت تدریس مؤثر در امر آموزش دانشجویان پرستاری، این مطالعه با هدف تبیین درک دانشجویان پرستاری از تدریس مؤثر در آموزش پرستاری انجام شد. روش: این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شده است. در این مطالعه 11 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی فسا بر اساس نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب و با استفاده از مصاحبه گروه متمرکز مورد مصاحبه قرار گرفتند. پس از جمع‌آوری اطلاعات، کلیه مصاحبه‌های ضبط شده بر روی کاغذ پیاده و مرور گردیدند و تم‌ها یا درون مایه‌ها استخراج گردیدند. سپس فهرستی از این تم‌ها تهیه گردید و شباهت‌ها در معنا و مفهوم آن‌ها مرور شدند. بر اساس محوریت، تم‌ها در یک زیر طبقه قرار گرفتند و سپس با مرور مجدد زیر طبقه‌ها، زیر واحدهای مربوط به هم در یک طبقه قرار گرفتند. یافته‌ها: با استفاده از تجزیه و تحلیل دست نوشته‌ها تعداد قابل توجهی درون مایه اولیه و هشت درون مایه اصلی که هر یک دارای چند درون مایه فرعی داشتند، استخراج شد. درون مایه‌های اصلی به دست آمده در مورد تدریس مؤثر شامل آمادگی، پویایی، ارزش‌گذاری، ویژگی‌های فردی استاد، سازماندهی، ارزشیابی، کاربردی و منابع بود. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که ویژگی‌های فردی استاد و برقراری رابطه با دانشجویان از عوامل بسیار مهم در ایجاد انگیزه و علاقه برای یادگیری و مؤثر بودن تدریس است. با توجه به نتایج به دست آمده توصیه می‌شود اساتید پرستاری به منظور اثربخشی تدریس و یادگیری بهتر دانشجویان موارد فوق را در برنامه‌ریزی تدریس خود لحاظ کنند. کلید واژه‌ها:
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تدریس مؤثر، آموزش پرستاری، مطالعه کیفی، استاد

عنوان انگلیسی Students' perceptions of effective teaching in nursing education: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Various definitions of teaching indicate the effort of training and education scientists for knowing teaching. Achieving to ideal and effective teaching involves connection between goals, teaching methods and students' learning. Effective teaching is critical for medical sciences student learning, especially in nursing students. The aim of this study was identifying perception of nursing students from effective teaching in nursing education. Methods: This study done with qualitative approach and using thematic analysis method. Eleven nursing students from the Fasa University of Medical Sciences were selected through purposive sampling and interviewed with focus group interview. After data collection, all interviews were transcribed and reviewed and themes extracted. Then a list of themes prepared and similarity in meaning and concept were reviewed and based on centralization arranged in a sub-category. Then with reviewing again relevant sub-categories arranged in a category. Results: Using analysis of transcribes a significant number of preliminary themes and 8 main themes that each having few other sub-themes were extracted. The main themes included readiness, dynamically, valuing, individual characteristics of teacher, organization, evaluation, applicable and resources. Conclusion: The results of this study revealed that individual characteristics of teacher and communication with students are more significant factors in motivation and interest to learning and effective teaching. It is recommended that nursing instructors considered above items for curriculum planning in order to effectiveness of teaching and better learning. Key words: Effective teaching, Nursing education, Qualitative study, Teacher
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجید نجفی کلیایی | majid najafi kolyaee
fasa faculty of nursing
مربی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا، دانشکده پرستاری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)

فرخنده شریف | farkhondeh sharif
shiraz faculty of nursing
انشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشکده پرستاری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

ناهید جمشیدی | nahid jamshidi
kerman faculty of nursing
کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

شهناز کریمی | shahnaz karimi
fasa faculty of nursing
گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی فسا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-39&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات