این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۵، شماره ۱۷، صفحات ۴۶-۵۴
عنوان فارسی
مواجهه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان با خشونت محل کار در محیطهای بالینی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: خشونت در محل کار بخشی از خطرات شغلی مربوط به محیط کار می باشد. هنگامی که دانشجویان پرستاری در محیطهای بالینی با خشونت مواجه میشوند تواناییهای عملکردی آنها و تمایل آنها برای پرستار شدن تحت تأثیر قرار میگیرد. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان مواجهه دانشجویان پرستاری با خشونت در حین کارآموزی میباشد. روش: این پژوهش به صورت توصیفی و با استفاده از پرسشنامه در بین دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان طی سال تحصیلی 88-87 انجام شد. جامعه پژوهش شامل 82 نفر از دانشجویان پرستاری بود که در زمان انجام پژوهش در دانشکدههای پرستاری و مامایی مشغول به کار بودند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و با برنامه آماری SPSS v.11 و آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. منظور از خشونت دراین مطالعه شامل: حمله فیزیکی، تهدید، بدکلامی و آزار جنسی میباشد. یافتهها: نتایج نشان داد که 3/18% از دانشجویان، حمله فیزیکی، 8/9% تهدید شغلی و 2/23% بدکلامی را تجربه کرده بودند و هیچ یک مورد اذیت جنسی قرار نگرفته بودند. همچنین بیشترین حمله فیزیکی توسط بیمار (3/33%) و همراهان بیمار (3/33%)، بیشترین تهدید توسط پرستاران بخش (6/16%) و بیشترین بدکلامی توسط پرستاران (5/28%) و همراهان بیمار (25%) گزارش شده بود. بیشترین آمار خشونت به ترتیب مربوط به بخش داخلی، جراحی، اطفال و دیالیز بود. همچنین بین سال تحصیلی، جنس و وضعیت تأهل دانشجویان با میزان مواجهه با خشونت رابطه معناداری وجود نداشت (05/0p>). نتیجهگیری: دانشجویان پرستاری نیز همانند سایر کارکنان مراقبت بهداشتی در معرض خطر خشونت قرار دارند. بنابراین لازم است دانشجویان در رابطه با علایم خشونت و روشهای پیشگیری از خشونت آموزش کافی داده شوند تا در مواقع مواجهه با آن حداقل بتوانند از رسیدن آسیب خودداری نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Violence during clinical training among nursing students of Zanjan universities of medical sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Workplace violence is the part of workplace hazards. When nursing students in a practice setting encounter horizontal violence, their approach to practice, as well as their intent to become a nurse, can be influenced. The aim of this study was to determine the rate of violence during clinical training among nursing students. Methods: In this descriptive study, all of nursing students (82) that have inclusion criteria were entered into study. Data were collected with questionnaire and analyzed with SPSS v.11. Results: Of the total studied subjects, 18.3% reported physical attack, 9.8% physical threat and 23.2% verbal abuse in the previous 12-months period. Most of physical attacks were caused by patients (33.3%) and their relatives (33.3%), physical threat by nurses (16.6%) and verbal abuse by nurses (28.5%) and patient's relatives (25%). Most of violence was in internal, surgery, pediatric and dialysis wards. There is no significant difference between sex and different years with violence (P>0.05). Conclusion: Nursing students are at great risk for violence due to little age and inadequate experience. Therefore planning educational programs about violence, prevention, supporting and consulting after violence are necessary.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی آقاجانلو | ali aghjanloo
zanjan faculty of nursing
دانشکده پرستاری زنجان
حمیدرضا حریریان | hamidreza harririan
zanjan faculty of nursing
دانشکده پرستاری زنجان
منصور غفوری فرد | mansoor ghafurifard
zanjan faculty of nursing
دانشکده پرستاری زنجان
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-34&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
مدیریت پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات