این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۵، شماره ۱۷، صفحات ۶۸-۷۹

عنوان فارسی اعتبارسنجی و تحلیل عاملی تأییدی چند گروهی مقیاس رضایت از زندگی در بین دانشجویان پرستاری و مامایی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: مقیاس رضایت از زندگی یکی از رایج‌ترین مقیاس‌های اندازه‌گیری شادمانی ذهنی است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان سنجی پرسشنامه تجدید نظر شده مقیاس رضایت از زندگی در بین دانشجویان پرستاری و مامایی بود. روش: روش این پژوهش از نوع توصیفی - مقطعی است. نمونه تحقیق را 370 نفر از دانشجویان کارشناسی دختر و پسر مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تبریز تشکیل می‌دهند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. در این تحقیق برای مطالعه عوامل پرسشنامه جهت روایی سازه از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی برازش قابل قبولی برای ساختار عاملی یک بعدی پیشنهاد نمود. اما شاخص‌های اصلاحی، اصلاح ساختار عاملی مدل را مطرح نمود. از این رو، مدل اندازه‌گیری دو عاملی مورد آزمون قرار گرفت. مدل اندازه‌گیری دو عاملی نسبت به مدل تک بعدی از برازش خوبی برخوردار بود. افزون بر این، نتایج تحلیل عاملی تأییدی چند گروهی نشان داد که SWLS در مدل‌های محدود و نامحدود در بین گروه‌ها یکنواخت است. نتایج ضرایب آلفای کرونباخ (85/0) نیز نشان داد که SWLS از پایایی قابل قبولی برخوردار است. روایی هم‌زمان مقیاس از طریق همبستگی مقیاس رضایت از زندگی با پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL- BREF) بررسی شد و بین SWLS و چهار زیر مقیاس WHOQOL-BREF (سلامت روانی، سلامت جسمانی، روابط اجتماعی و سلامت محیط) به ترتیب 64/0، 49/0، 56/0 و46/0 همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین در این مطالعه مشخص شد میزان رضایت از زندگی در بین دانشجویان دختر بیش از دانشجویان پسر می‌باشد. نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که SWLS به عنوان یک ابزار روا و پایا در اندازه‌گیری رضایت از زندگی در جامعه دانشجویان قابل استفاده می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The validation and multi-group confirmatory factor analysis of the Satisfaction with Life Scale in nurse and midwife undergraduate students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The Satisfaction with Life Scale (SWLS) is one of the most widely used scales for the measurement of subjective well-being. The aim of the present study was to evaluate the psychometric properties of an Iranian version of the SWLS among nurse and midwife undergraduate students. Methods: This investigation is a descriptive- analytic study. Subjects were 370 nurse undergraduate students selected randomly from Tabriz University of medical sciences. All participants were asked to complete the SWLS and Farsi version of WHOQOL-BREF. Results: Confirmatory factor analysis showed support for a one-dimensional factor structure. A one-dimensional measurement model of the SWLS was tested and received empirical support. However, the modification indices of the model suggested an alternation of the factor structure. Therefore, two-factor measurement model was tested. The two-factor model had a superior fit compared to the one-dimensional model. Furthermore, a multi-group analysis was performed to test the measurement invariance of the SWLS across sex. The results indicate that the SWLS is invariant across sex. Also, SWLS had good internal consistency (Cronbach’s a=0.85). Significant positive correlations between the scores of Satisfaction with Life Scale and the four domains of the WHOQOLBREF provided empirical support for the convergent validity of the SWLS. Sex differences were significant in SWLS mean scores for female student were significantly more than male student. Conclusion: The results of this study indicate that the Iranian SWLS is a valid and reliable measure of life satisfaction for nurse students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهرام واحدی | shahram vahedi
iran, tabriz university
تبریز دانشگاه تبریز دانشکده روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

فاطمه اسکندری | fatemeh eskandari
iran, tabriz university
تبریز دانشگاه تبریز دانشکده روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-37&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده مدیریت پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات