این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۵، شماره ۱۶، صفحات ۲۱-۳۱
عنوان فارسی
تبیین فرایند تصمیمگیری بالینی در دانشجویان پرستاری: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: گر چه ارتقای توانایی قضاوت و تصمیمگیری بالینی یکی از اهداف اصلی برنامه آموزش چهار ساله پرستاری اعلام گردیده است شواهدی وجود دارد که نشان میدهد در برنامههای آموزش پرستاری این مهارت به طور مؤثری ارایه نمیگردد. هدف این پژوهش تبیین فرایند تصمیمگیریهای بالینی در دانشجویان سال آخر پرستاری است. روش: در این مطالعه کیفی با استفاده از روش گراندد تئوری تجارب و درک دانشجویان سال آخر پرستاری در مورد عوامل مؤثر بر تصمیمگیری بالینی مورد مطالعه عمیق قرار گرفت. 32 دانشجو با روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند، سپس برگزاری 6 جلسه گروه مدار و نیز 12 جلسه مشاهده مشارکتکنندگان برای جمعآوری دادهها استفاده گردید و دادهها با روش تحلیل مقایسه مداوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در مطالعه حاضر از نظر شرکتکنندگان پنج متغیر اصلی مربی بالینی کار آمد، کسب دانش کاربردی، تجربه بالینی، محیط مناسب آموزش بالینی و برخورداری از خودباوری حرفهای از مهمترین عوامل مؤثر در تصمیمگیریهای بالینی دانشجویان بودند. نتیجهگیری: کسب خودباوری حرفهای مهمترین عاملی است که در تجربه و یادگیری تصمیمگیری بالینی نقش دارد. نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان پرستاری عدم کسب دانش کاربردی و تجربه مناسب بالینی را در کاهش خودباوری حرفهای جهت اخذ تصمیمات بالینی مؤثر میدانند. آنها به این دلایل از کسب توانایی کافی در اخذ تصمیمات بالینی مؤثر رضایت ندارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Clinical decision making process in last year nursing students: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Although improving clinical decision making skills is declared as one of the main aims of nursing education, evidences show that it is not presented effectively within nursing education programmes. The present study aimed at exploring clinical decision making process among last year nursing student. Methods: Using qualitative method (Grounded theory), six focus groups and 12 sessions of participants’ observation were conducted with a purposeful sample of 32 last year nursing students. The data were analyzed through constant comparative analysis. Results: Participants believed competent clinical instructor, applicable knowledge, clinical experience appropriate setting for clinical education and professional self confidence are the main influential factors on students’ clinical decision making. Conclusion: Acquiring professional self confidence is the most important factor in experiencing and learning clinical decision making. The study revealed nursing student believe that not acquiring applicable knowledge and appropriate clinical experiences have impact on low professional self confidence required for clinical decisions. Therefore they are not satisfied with their gained competencies in clinical decision making. The result of this study showed that nursing students were not satisfied with the competency in clinical decision making. They experience low professional self-confidence as a result of feeling incompetent due to lack of applicable knowledge, suitable clinical experiences and conductive clinical learning climate.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فایزه جهان پور |
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
مهوش صلصالی |
محمد حسین کاوه | mohammad hossein
فرخنده شریف |
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-24&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
مدیریت پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات