این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۵، شماره ۱۶، صفحات ۳۸-۴۴

عنوان فارسی تأثیر آموزش از طریق فیلم بر راحتی و تحمل بیماران تحت آنژیوگرافی کرونر
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: آنژیوگرافی عروق کرونر یکی از مهم‌ترین روش‌های تشخیصی بیماری عروق کرونر می‌باشد. بیماران به دلیل عدم آگاهی در مورد روش آنژیوگرافی و اقدامات لازم بعد از آنژیوگرافی دچار ناراحتی و عدم تحمل به این پروسیجر می‌شوند. عدم تحمل و ناراحتی بیماران سبب بروز نارضایتی و مشکلاتی برای بیماران می‌شود. آموزش به بیماران در مورد این پروسیجر و اقدامات لازم بعد از آن می‌تواند به آگاهی بیماران بیفزاید. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش از طریق فیلم بر راحتی و میزان تحمل بیماران تحت آنژیوگرافی کرونر می‌باشد. روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که نمونه‌های آن را بیماران کاندید آنژیوگرافی کرونر که قبلاً سابقه انجام این پروسیجر را نداشتند، تشکیل می‌دهند. پس از انتخاب هدفمند نمونه‌ها، بیماران به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد (هر گروه 64 نفر) تخصیص داده شدند. گروه شاهد آموزش روتین توسط پرستاران را دریافت کردند. به گروه آزمون از طریق فیلم آموزشی در مورد آنژیوگرافی و اقدامات لازم قبل، حین و بعد از آن آموزش داده شد. میزان راحتی بیماران از طریق مقیاس دیداری 0 تا 10 در 4 مرحله در 6 ساعت بعد از آنژیوگرافی اندازه‌گیری شد. میزان تحمل بیماران به پروسیجر آنژیوگرافی با استفاده از مقیاس خودگزارشی 4 حالته اندازه‌گیری شد. یافته‌ها: هیچ اختلاف معناداری بین متغیرهای دموگرافیک بین دو گروه از بیماران دیده نشد. نتایج این مطالعه نشان داد که میزان راحتی بیماران در ساعت‌های دوم، چهارم و ششم بعد از آنژیوگرافی در گروه آزمون بیشتر از گروه شاهد می‌باشد (001/0p<). میزان تحمل بیماران به آنژیوگرافی در گروه آزمون به طور معناداری بیشتر از میزان تحمل در گروه شاهد می‌باشد (05/0p<). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه می‌توان نتیجه گرفت که دادن آگاهی به بیماران در مورد روش آنژیوگرافی از طریق فیلم سبب افزایش راحتی و تحمل بیماران به این پروسیجر تهاجمی می‌شود که در نتیجه سبب کاهش طول مدت اقامت در بیمارستان و افزایش رضایتمندی بیماران می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آنژیوگرافی کرونر، آموزش به بیمار، راحتی، تحمل

عنوان انگلیسی The effects of video education on comfort and tolerability of patients undergoing coronary angiography
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Coronary angiography is a definite diagnostic evaluation for coronary artery disease and valvular heart disease. It is necessary to provide information to such patients in order to maximize their comfort and tolerability to the invasive procedure. The study aimed at assessing the effect of patients' education by video on comfort and tolerability of patients undergoing coronary angiography. Methods: Using quasi- experimental method with a pretest-posttest design, 128 patients with coronary artery diseases randomly assigned to two groups of control and experiment. The sample hadn’t any experience of the procedure before. Control group received routine oral education by nurses and experimental group received an informative video on coronary angiography procedure as well as pre and post angiography interventions. Data were gathered through a 10-point rating visual analog scale (VAS) for comfort level and a 4-point rating scale to measure tolerability. Results: No significant difference was found between the two groups, concerning demographic variables. It was revealed that the comfort level (P< 0.001) and tolerability of the patient (P< 0.05) in experimental group was higher than control group two, four and six hours after angiography (P< 0.05). Conclusion: The study indicated providing information on angiography through video could enhance patients’ comfort and tolerability to the invasive procedure. It could result in shortened stay at hospital and increased satisfaction of patients
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناهید جمشیدی |


عباس عباس زاده |


مجید نجفی کلیایی | najafi kolyaee



نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-26&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده تئوریهای پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات