این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۵، شماره ۱۶، صفحات ۵۳-۶۰
عنوان فارسی
مقایسه نقشههای مفهومی بصری (نقاشی) با آموزش چهره به چهره بر استفاده صحیح از اسپری در کودکان مبتلا به آسم
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از راهکارهای اساسی در درمان آسم کودکان استفاده از داروهای استنشاقی (اسپریها) میباشد. با توجه به این که روش استفاده از اسپریها در روند درمان آنها مؤثر است، آموزش در این زمینه لازم و ضروری به نظر میرسد. هدف از این پژوهش مقایسه تأثیر آموزش به شیوه نقشهکشی مفهومی و چهره به چهره بر نحوه استفاده از اسپریها در کودکان مبتلا به آسم، بوده است. روش: در یک کارآزمایی بالینی شاهددار، به روش دو گروهی80 کودک مبتلا به آسم 6-12 سال تحت مطالعه قرار گرفتند. کودکان به طور تصادفی به گروههای مطالعه تخصیص داده شدند. آموزش به گروه شاهد با روش چهره به چهره و در گروه آزمون با استفاده از نقشههای مفهومی بصری معتبر ارایه شد. از تمامی نمونهها یک پیش آزمون و نیم ساعت بعد یک پس آزمون سپس به فاصله یک ماه بعد یک پس آزمون دوم به عمل آمد. یافتهها: میانگین و انحراف معیار امتیازات پس آزمون دوم در گروه کنترل (2±) 7/6 و در گروه آزمون (7/0±) 5/9 به دست آمد. آزمون t مستقل با 001/0p<، تفاوت معناداری بین گروهها نشان داد. به علاوه آزمون آماری واریانس اندازههای تکراری نشان داد روند یادگیری در هر دو گروه سیر صعودی داشته اما این پیشرفت در گروه آزمون بارزتر بوده است (001/0p<). نتیجهگیری: استفاده از نقشهکشی مفهومی در مقایسه با روش چهره به چهره در آموزش به کودکان مبتلا به آسم مؤثرتر میباشد. لذا پرستاران و سایر درمانگران مرتبط با اطفال میتوانند جهت افزایش اثربخشی آموزش در زمینه نحوه استفاده از اسپریها در کودکان مبتلا به آسم، از نقشه کشی مفهومی بصری استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparing of visual concept map (painting) and face to face method to educate asthmatic children in using spray
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Inhaled therapy (Sprays) is one of the basic strategies for treatment of asthma. Spray application methods play a significant role on effective asthma management. Therefore education on how to use inhaled therapy is essential. The present study aimed at comparing the impact of education through concept mapping with face to face education on spray application of children with asthma. Methods: A controlled clinical trial was conducted with 80 asthmatic children, ranging in age from 6 to 12 years old. They were selected through random allocation. Control group were educated through face to face method and experimental group by visual concept mapping. Pre-test and post-test was taken before and 30 minutes after the intervention. A follow up post-test was taken one month later. Results: Mean scores of second post-test was 6.7 (2) for control group and 9.5 (0.7) for experimental group. Independent t-test demonstrated a significant difference between groups (P< 0.001). Moreover, repeated measured ANOVA revealed a rising trend in learning of both groups, but the progress was more obvious in experimental group (P< 0.001). Conclusion: Concept mapping was more effective in educating children with asthma using inhaled therapy than face to face method. Therefore, pediatric nurses and other therapists can employ visual concept mapping in order to increase the effectiveness of their education on spray application of children with asthma.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پریسا بزرگ زاد |
فروغ سرهنگی |
مصطفی معین |
عباس عبادی |
بزمان سعادت آملی | saadat amoli
نسرین رزمجویی |
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-29&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پرستاری کودکان و نوزادان
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات