این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۴، شماره ۱۵، صفحات ۱۶-۲۴

عنوان فارسی بررسی نیازهای آموزشی مدیران پرستاری بیمارستان‌های دولتی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: برنامه‌های آموزشی به منظور تأمین نیازهای آموزشی فراگیران طراحی می‌شوند. لذا شناسایی نیاز، اولین گام در برنامه‌ریزی آموزشی است و موجب افزایش مشارکت فراگیران در طراحی برنامه‌های آموزشی و ارتقای سطح کیفی برنامه‌ها می‌گردد. در زمان گسترش سریع مرزهای علم، پرستاران نیز نیازمند مهارت‌های جدید هستند و در این میان شناخت نیازهای آموزشی مدیران پرستاری گامی مؤثر در راه افزایش توانمندی آنان می‌باشد. هدف از این پژوهش تعیین نیازهای آموزشی مدیران پرستاری بیمارستان‌های دولتی از دیدگاه شغل با روش‌های دلفی و تجزیه و تحلیل شغل می‌باشد. روش: این پژوهش با استفاد از تلفیق دو روش دلفی و تجزیه و تحلیل شغل جهت تعیین نیازهای شغلی مدیران پرستاری انجام شده است. واحدهای پژوهش، در روش دلفی شامل 20 نفر از مدیران پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و در بخش تجزیه و تحلیل شغل نیز با توجه به شرح وظایف مدیران پرستاری که مصوب وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی می‌باشد، نیازهای آموزشی بر اساس ایزو 10015 توسط وزارت متبوع جهت کلیه رسته‌های شغلی استخراج گردیده و در این تحقیق از آن‌ها استفاده گردید. یافته‌ها: نیازهای آموزشی مدیران پرستاری از دیدگاه شغل در دو دسته فردی و سازمانی قرار گرفتند. که نیازهای فردی به طور مثال شامل مهارت‌های سخنرانی، مقاله نویسی، مکالمه و ترجمه زبان و فن اداره جلسات بودند و نیازهای سازمانی شامل مواردی همچون IT، اخلاق و قانون در پرستاری، ارزیابی کیفی بخش‌ها، بهبود کیفیت خدمات پرستاری، آشنایی با استانداردهای ساختار، تجهیزات و نیروی انسانی، مدیریت بحران آموزش سلامت، سیستم، HIS کنترل عفونت‌های بیمارستانی، آشنایی با روش‌های انجام کار و مراقبت‌ها، اصول و مبانی مدیریت، مدیریت نیروی انسانی، فنون مصاحبه، روش تحقیق آمار- نرم‌افزار SPSS، مکاتبات اداری، اقتصاد بهداشت و درمان، تفکر تیمی و تیم‌سازی، روش تدریس، آموزش احکام شرع مقدس و انطباق، نیازسنجی آموزشی، سنجش و ارزشیابی فراگیر و مدیریت تغییر، مدیریت تفکر انتقادی، مدیریت استرس، مهارت‌های ارتباطی، روش‌های تصمیم‌گیری و حل مسأله و مدیریت زمان بودند. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان می‌دهد که نیازهای مهم و تعیین‌کننده در انجام وظایف حرفه‌ای مدیران پرستاری بدون پاسخ مانده و تأمین نشده است. لذا از این یافته‌ها این می‌تواند در تدوین دوره‌های آموزشی مدیران پرستاری بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی استفاده نمود. همچنین از سویی دیگر از ترکیب روش و الگوی نیازسنجی آموزشی معرفی شده در این مطالعه می‌تواند برای نیازسنجی آموزشی سایر مدیران نیز استفاده نمود. تاریخ دریافت مقاله 14/4/1388 پذیرش مقاله: 22/11/1388
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیازسنجی، مدیران پرستاری، تحقیق کیفی

عنوان انگلیسی Assessing educational needs of nurse managers affiliated to state hospitals
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Educational programmes are designed to meet educational needs of learners. Therefore, need identification is the first step in educational planning. Nurses need new skills considering how rapidly the science borders are expanding. Identifying educational needs of nurse managers could be an effective way to empower them. This survey aimed at determining the educational needs of nurse managers of state hospitals, through Delphi method and job analysis. Methods: The study utilized mixed method by combing Delphi method and job analysis to determine educational needs of nurse managers. 20 nurse managers drawn from universities of medical sciences were recruited to the study. With reference to nurse managers’ task description –approved by Ministry of Health and Medical Education- educational needs were discovered based on ISO 10015 (launched by Ministry of Health for all job categories). Results: Educational needs of nurse managers were categorized in two groups of personal and organizational needs. Personal needs included skills in lecturing, article writing, English conversation and translation as well as running meetings. Organizational needs consisted of IT, Nursing ethic and law, quality assessment of wards, quality improvement in nursing care, standards of structure, equipments and human resources, crisis management, health education, HIS system, hospital infection control, nursing care procedure, management principles, human resource management, interview technique, research methods, statistics, SPSS software, health economics, teamwork and teambuilding, educational methods, religious practices and adjustments, educational need assessment, comprehensive evaluation, change management, critical thinking, stress management, communication skills, decision making techniques, problem solving and time management. Conclusion: Since the study revealed that significant needs in performing professional tasks of nurse managers have not been met, the results could be applied in developing educational programmes for nurse managers of university hospitals. The mixed method and educational need assessment model used in this study, could be used in assessing educational needs of other managers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Need analysis, Nursing management, Qualitative research

نویسندگان مقاله میرمحمد سید عباس زاده | mir mohammad
ارومیه - خیابان والفجر2- دانشکده ادبیات وعلوم انسانی- دفتر آقای پرفسور عباس زاده

علیرضا نیکبخت نصر آبادی | nikbakht nasrabadi
میدان توحید- دانشکده پرستاری ومامائی - طبقه سوم اتاق 46

خورشید وسکویی اشکوری | vaskooi eshkvari
خیابان شریعتی - پائین تر از بهار شیراز- جنب بانک سپه معاونت سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران - طبقه دوم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-585-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده مدیریت پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات