این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۴، شماره ۱۵، صفحات ۴۴-۵۲

عنوان فارسی بررسی عملکرد پرستاران در پذیرش کودکان ۳ تا ۶ ساله بستری شده در بیمارستانهای آموزشی همدان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بدون شک اکثر افراد جوان خاطراتی از بستری در بیمارستان در دوران کودکی خود دارند. بستری شدن از طرفی می‌تواند رویداد آزاردهنده برای کودکان محسوب شود و از طرف دیگر، در صورتی که کودک از طریق تدابیر پرستاری ویژه به خوبی آماده بستری شود، می‌تواند تجربه مثبت روانی در بر داشته باشد. ساعات اولیه بستری از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. بنابراین آشناسازی کودک با فرایند بستری و مقابله با ترس ناشی از آن در نهایت موجب افزایش اعتماد به نفس وی می‌شود. در نتیجه کودک با موقعیت‌های بالقوه تنش‌زای آتی سازش می‌یابد. هدف از این مطالعه تعیین عملکرد پرستاران در پذیرش کودکان 6-3 ساله است. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی است. نمونه پژوهش شامل20 نفر از کارشناسان پرستاری که حداقل یک سال سابقه کار در بخش کودکان داشته باشند را تشکیل داد که به صورت سرشماری نمونه‌گیری شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از چک لیست مشاهده ای استفاده شد. بدین صورت که عملکرد پرستاران به صورت تصادفی سه بار در شیفت های صبح و عصر که میزان بستری بیشتر است مورد بررسی قرار گرفت و در طیف مربوط به خود علامت گذاری و در نهایت امتیازهای تخصیص یافته جمع بندی شد. برای این که مشخص شود آیا عملکرد پرستاران به دلیل وجود یا نبود امکانات کافی بوده است، محیط فیزیکی، امکانات و تجهیزات بیمارستان ها نیز هم‌زمان به‌وسیله یک چک لیست دیگر سه بار در روزهای متفاوت مشاهده و ثبت گردید. جهت تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.15 از آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (مجذور کای 05/0p>) استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد 95% پرستاران هنگام پذیرش کودکان از عملکرد ضعیفی برخوردارند (461 امتیاز از حداکثر 960). در این مطالعه محیط فیزیکی بخش‌های کودکان نسبتا مناسب بوده و امکانات و تجهیزات مطلوبی داشته‌اند. به لحاظ آماری بین امکانات موجود و عملکرد پرستاران ارتباط معناداری وجود نداشته است (21/0=p). همچنین بین مشخصات دموگرافیگ واحدهای مورد پژوهش با عملکرد پرستاران در پذیرش کودکان ارتباط معنادار وجود نداشت (05/0p>). نتیجه‌گیری: در این پژوهش مشخص گردید: محیط فیزیکی، امکانات و تجهیزات بخش های کودکان بیمارستان های آموزشی شهر همدان مناسب است، اما کارشناسان پرستاری در پذیرش کودکان از عملکرد خوبی برخوردار نبودند. یعنی محیط فیزیکی، امکانات و تجهیزات تأثیری بر روی عملکرد پرستاران نداشته است. بنابراین لزوم آموزش به پرستاران در رابطه با نحوه پذیرش کودک و این که چگونه از شرایط موجود در بخش می توانند در جهت ارتقای عملکرد خود استفاده نمایند، ضروری به نظر می‌رسد. تاریخ دریافت مقاله: 9/3/1388 پذیرش مقاله: 22/11/1388
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عملکرد پرستاری، پذیرش، کودکان 6-3 ساله

عنوان انگلیسی Assessing nursing performance regarding admittance of preschool children in educational hospitals, Hamedan
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Many Adults remember their hospital admission during childhood. Hospitalization could be terrifying for children. In the other hand, it could be a positive experience, if they get well prepared for hospitalization by nursing plans. First hours of hospitalization are the most important. Therefore, orienting the child to hospitalization process and copying with fears could increase child’s self esteem. It would furthermore help the child to adjust with potentially stressful situation in future. The purpose of this study was to identify nursing performances regarding hospital admission of children aged 3-6 years. Methods: Using descriptive- analytic study method, 20 nurses who have worked in pediatric wards for at least one year, were selected through census sampling. The data were collected through an observational checklist. Nurses’ performance was assessed randomly three times a day during morning and evening shifts when the most hospitalization takes place. To know whether nurses’ performance was influenced by availability of facilities, another checklist was used to assess physical environment, facilities and equipments of hospital, three times within different days. All statistics were computed by the SPSS software (version 15). Results: The results revealed that 95 percent of nurses had weak performance at admission time (461 scores of 960). Physical environment and equipments of pediatric wards were found appropriate. No significant correlations were found between nursing performance and physical environment or equipments (P=0.21). There was no significant correlations between demographic of participants and nursing performance as well (P>0.05). Conclusion: The study found that physical environment, facilities and equipments of pediatric wards in educational hospitals of Hamadan city is appropriate, eve though nurses’ performance weren’t good enough in admitting children. It meant physical environment, facilities and equipments didn’t had any impact on nursing performance. Therefore, training nurses regarding children admission and how to use the available resources to promote their performance is needed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nursing performance, Admission, Preschool children

نویسندگان مقاله زهره خداکرمی | zohreh khodakarami
university of hamedan
همدان شهرک شهیدمدنی دانشگاه ازاد اسلامی

فاطمه پاشایی ثابت | fatemeh pashaii sabet
university of hamedan
همدان شهرک مدنی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی همدان (Islamic azad university of hamadan)

علیرضا نیکبخت نصر آبادی | alireza nikbakht nasr abadi
tehran university of medical sciences tums
تهران میدان تو حید - دانشکده پرستاری مامائی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-551-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پرستاری کودکان و نوزادان
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات