این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۴، شماره ۱۳، صفحات ۷۱-۸۰
عنوان فارسی
بررسی مراحل تغییر رژیم غذایی و نگرش به تغذیه در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری- مامایی فاطمه (س) شیراز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تغذیه نقش مهمی را در حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماریها ایفا میکند. نگرش دانشجویان نسبت غذا میتواند نیز نقش اساسی رفتار غذایی آنها دارد. این مطالعه به منظور تعیین مراحل تغییر رژیم غذایی با توجه به متغیرهای دموگرافیکی – اجتماعی (سن، جنس، وضعیت تأهل، سال و رشته تحصیلی، شاخص توده بدنی) و نیز نگرش به تغذیه در دانشجویان پرستاری و مامایی شیراز انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی بر روی 300 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی سالهای اول تا چهارم شیراز انجام گردیده است. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و به روش مصاحبه توسط مصاحبه کنندگانی آموزش دیده صورت گرفته است. پرسشنامه بر اساس مدل تغییر رفتار ترنس تئورتیکی پروچاسکا که دارای 6 حیطه تغییر در رفتارهای تغذیهای مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها با استفاده از برنامه SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: دادهها نشان میدهد که 3/29% دانشجویان در مرحله پیش اندیشی، 3/50% در مرحله پویا (اندیشیدن، آمادگی و عمل)، 11% در مرحله حفظ و نگهداری و 3/9% در مرحله برگشت قرارداشتند. بیشتر افراد مورد مطالعه با میانگین سنی 5/21 سال در مرحله پویا قرار داشتند. بیشتر آقایان (8/48%) در مرحله پیشاندیشی و بیشتر خانمها (6/53%) در مرحله پویا (شامل مراحل اندیشیدن، آمادگی، عمل) قرار داشتند. بیشتر افراد مجرد و نیز متأهل در مرحله پویا قرار گرفته بودند (به ترتیب 8/48%، 1/58%). بیشتر دانشجویان پرستاری و مامایی (به ترتیب: 3/47%، 9/58%) و نیز بیشتر دانشجویان سالهای اول تا چهارم (به ترتیب 8/47%، 9/55%، 4/49%، 8/47%) در مرحله پویا قرار داشتند. اکثر افراد قرار گرفته در هر سه طبقهبندی طبقهبندی کم وزن، دارای وزن طبیعی و اضافه وزن در مرحله پویا قرار داشتند (به ترتیب: 9/53%، 6/49%، 8/51%). دادههای مربوط به نگرش به تغذیه نشان میدهد، بیشتر دانشجویان پرستاری و مامایی، نیاز به تغییر در رژیمغذایی را در خود احساس میکنند (به ترتیب: 51% و 59%). به جنبههای تغذیهای مواد خوراکی فکر میکنند (به ترتیب: 4/78% و82%) و نسبت به گزینه کسب اطلاعات در مورد تغذیه سالم موافق هستند (به ترتیب: 3/83% و 9/85%). نتیجهگیری: وضعیت دانشجویان پرستاری و مامایی شیراز، از نظر مراحل تغییر رفتارهای رژیمغذایی و نیز نگرش به تغذیه مثبت بوده است. به نظر میرسد که توجه به آموزش اصول تغذیه و بهکارگیری آن در روند آموزشی دانشجویان که به منظور مدیریت مسایل بیمار در زمینه تغذیه صورت میگیرد عامل مهمی در دستیابی به نتایج فوقالذکر باشد. پیشنهاد میشود انجام این پژوهش بر روی سایر دانشجویان پرستاری و مامایی و نیز سایر رشتههای دانشگاهی در سطح وسیعتری تکرار گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل مراحل تغییر، نگرش به تغذیه، رژیم غذایی
عنوان انگلیسی
Assessing Stages of dietary change and nutrition attitudes in nursing and midwifery students in Fatemeh Faculty of Nursing and Midwifery in 2006, Shiraz
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nutrition plays an important role in maintaining health and preventing diseases. Students’ attitude toward foods can also have an important role in their nutritional behaviors. The study aimed at exploring the stages of dietary change with regard to socio-demographic variables (age, sex, marital status, year/field of education and BMI) and the nutrition attitudes of nursing and midwifery students of Fatemeh faculty of nursing and midwifery in Shiraz. Methods: This descriptive study was conducted on 300 freshmen to senior students of nursing and midwifery who were studying varyingly in first year of education to four. Trained interviewers interviewed the subjects based on the transtheoretical Prochaska model, by which the subjects are classified in six stages of changes in nutritional behaviors. Nutrition attitudes were assessed by three questions. All statistics were computed by the SPSS software data. Results: It was found that 29.3% of the students were in the precontemplation stage and 50.3% of the students are in the dynamic stage (including contemplation, decision and action). 11 and 9/3 percent of students were in the maintenance and relapse stages, respectively. Most of the students with average age of 21.5 were in the dynamic stage. Most men (48.8%) were in the precontemplation stage, and most women (53.6%) were in the dynamic stage. Most single and married subjects were in the dynamic stage (48.8%, 58.1% respectively). Most freshmen to senior students (47.8%, 55.9%, 49.4%, 47.8% respectively) were in dynamic stage. Most of the subjects in the underweight, normal weight and overweight categories were in dynamic stage (53.9%, 49.6%, and 51.8% respectively). Regarding eating attitude, the results demonstrated that most of the nursing (51%) and midwifery students (59%) feel a need to change their diet. Moreover, they think about the dietary aspects of their food (78.4%, 82% respectively). In addition, they expressed their agreement to the item of seeking information regarding healthy diet (83.3%, 85.9% respectively). Conclusions: The status of nursing and midwifery students considering stages of dietary change and their nutrition attitudes were positively appropriate. To consider nutrition principles for teaching to students, who are educating to manage patients’ issues regarding their nutrition, seems to be an important factor in achieving such results. The study recommends duplicating the study on other nursing and midwifery students as well as in other university programmes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Stages of change model, Nutrition attitudes, Diet
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-369-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پرستاری بهداشت جامعه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات