این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۳، شماره ۱۱، صفحات ۱۷-۲۳

عنوان فارسی نگرش دانشجویان پرستاری به بیماری‌های روان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نگرش‌ها در هدایت رفتار انسان ها به سوی اهداف، آگاهی از پیامدهای آن و پردازش مؤثر اطلاعات پیچیده درباره محیط زندگی نقش بسزایی دارند آمادگی افراد برای پذیرش و حمایت از بیماران روانی نیز به مقدار قابل توجهی در بازگشت موفق بیماران به جامعه تأثیر دارد. این مطالعه با هدف بررسی نگرش دانشجویان پرستاری به بیماری‌های روان انجام گرفت. روش: در یک مـطالعه توصیفی - تحلیلی 153 نفـر دانشجوی پـرستاری دانشکده پرستاری و مامایی تبریز در نیمسال دوم سال تحصیلی 1386- 1387 (کل جامعه پژوهش) انتخاب شدند. ابـزار گردآوری داده‌ها شامل دو بخش مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه 34 سؤالی نگرش نسبت به بیماری‌های روان (OMI) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها در نرم‌افزار SPSS v. 11.5 انجام گرفت. یافته‌ها: یافته های این پژوهش نشان داد که میانگین نمره کلی نگرش دانشجویان نسبت به بیماری‌های روان بالاتر از میانگین آزمون بوده و درکل نگرش دانشجویان نسبت به بیماری‌های روان مثبت بود (18/13±44/117). آزمون آماری آنـالیز واریانس یک طرفه میانگین نمره کل دانشجویان پرستاری در مورد نگرش نسبت به بیماری‌های روان را بر حسب سال‌های مختلف تحصیلی معنادار نشان داد (001/0=p و 69/6=F). در کل دانشجویان پـرستاری اعـتقاد کمتری به جــداسازی، اعمال یک سری اقدامات محدودکننده و شرم‌آور بودن و پنهان نگه داشتن وجود این بیماری‌ها و اعتقاد بیشتری به همدلی و مهربانی، پیشرفت روند درمان و وجود یک سری رفتارهای کلیشه ای و منفی در این بیماران داشتند. نتیجه‌گیری: اگر چه یافته‌ها نشان داده است نگرش مثبت دانشجویان بالاتر از میانگین بوده ولی با توجه به میزان نگرش منفی خصوصاً در ابعاد داشتن تفکر قالبی در مورد این بیماری ها، لزوم توجه بیشتر مربیان روان پرستاری و گنجاندن بحث‌های عمیق تر در مورد شناسایی ریشه‌های این نگرش‌ها و اصلاح آن در قالب برنامه‌های آموزشی وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش، بیمارهای روان، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Nursing students' attitude toward mental illnesses
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Attitudes play an important role in directing human behaviors to goals, being aware of outcomes and efficient processing of complex information about the life world. People preparedness for accepting and supporting mentally ill persons has a great impact on patients’ successful integration in the society. The study aimed at assessing the attitude of nursing students toward mental illnesses. Methods: In this descriptive-analytical study, a census sample of 153 nursing students who were studying in second semester was participated (Total numbers of study population). Data was gathered using a two-part questionnaire consisted of demographic characteristics and a 34 items questionnaire on attitude toward mental illnesses (OMI). Data were analyzed by SPSS (version 11.5) software. Results: The results indicate that participants’ mean scores of OMI, was higher than the test’s average score and students had a positive attitude toward mental illnesses (117/44±13/18). One-way analysis of variance showed a significant mean difference among students in different education years (F=6.69, p≤0.001). In general, nursing students didn’t believe much on isolation, restrictions, hiding the illness and stigmatization but on sympathy and compassion, good treatment progress and some stereotypical negative behaviors of patients. Conclusion: Even though students’ positive attitude was higher than the average score, but considering negative attitude in having stereotyping thoughts on mental illnesses, there is a need for more attention of nursing instructors in including profound discussions in order to recognize the sources of such attitudes and correcting them through educational plans.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key words, Attitude, Mental illnesses, Nursing students

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-9-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات