این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۳، شماره ۱۱، صفحات ۵۵-۶۲
عنوان فارسی
معیارهای ازدواج از دیدگاه دانشجویان مجرد دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ازدواج و تشکیل خانواده یکی از عوامل مؤثر در بهداشت روان و شیوه زندگی افراد محسوب میشود که نقش آن در کاهش نابسامانیهای فردی و اجتماعی مشخص گردیده است. به منظور برنامهریزی اصولی و بالابردن سطح آگاهی جوانان از معیارهای صحیح ازدواج اطلاع از نظرات آنان ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین معیارهای ازدواج از دیدگاه دانشجویان مجرد دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1385 میباشد. روش: پژوهش حاضر به روش توصیفی - تحلیلی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک با تعداد 380 دانشجوی دختر و پسر مجرد دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1385 انجام گردید. ابزار پژوهش پرسشنامهای شامل مشخصات فردی و معیار ازدواج بود. معیارهای انتخاب در سه سطح لیکرتی خیلی مهم، مهم تاحدودی مهم تعیین میشدند. یافتههای حاصله با استفاده از آزمون آماری توصیفی و آزمون استنباطی کای دو به استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: دادهها نشان داد که 60% دانشجویان مؤنث و در محدوده سنی 23-18 سال قرار داشتند. اکثر این دانشجویان (7/46%) در ترم تحصیلی 4-1 قرار داشتند. همچنین یافتهها نشان داد که نگرش دانشجویان نسبت به معیارهای تفاهم اخلاقی و وفاداری در حدود بالای 90% و در معیارهای مسؤولیتپذیری و زیبایی و جذابیت بیش از 70% در حد خیلی مهم ارزیابی گردید. میزان اهمیت معیارها با متغیرهای سن، جنس، مقطع تحصیلی و معیارهای انتخاب همسر مثل: تفاهم اخلاقی، وفاداری به همسر، زیبایی و جذابیت ظاهری، رضایت والدین، عشق و علاقه، تشابه تحصیلی، داشتن مذهب مشترک، تشابه علاقه و سلیقه در زندگی، عدم وجود بیماری ارثی در خانواده ارتباط و تفاوت معناداری دارد. به طوری که معیارهای ارزشمند برای دانشجویان پسر به ترتیب تفاهم اخلاقی، وفاداری، مسؤولیتپذیری، زیبایی و جذابیت ظاهری و شناخت قبل از ازدواج، اما برای دانشجویان دختر تفاهم اخلاقی، وفاداری، رضایت والدین، شناخت قبل از ازدواج، عشق و علاقه، مسؤولیتپذیری، زیبایی و جذابیت ظاهری بوده است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت که معیارهای ازدواج دانشجویان مطالعه شده اعم از پسر و دحتر، مبتنی بر ارزشها و معیارهای اصیل و فرهنگی است. لذا از منظر تأمین بهداشت و سلامت ازدواج که یکی از رسالتها و وظایف اجتماعی حرف بهداشتی و درمانی از جمله پرستاری است، بیش از اینکه در صدد فراهم نمودن امکانات مالی آن تلاش کنیم، برای تسهیل و بقای ازدواجها باید شرایطی و بستریهایی را با رعایت معیارهای فرهنگی، دینی و اجتماعی فراهم کرد تا دانشجویان پسر و دختر بتوانند با باورهای و سلوک اخلاقی و تعهد و مسؤولیتپذیری همدیگر قبل از ازدواج آشنا شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
معیار ازدواج، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Assessing unmarried students’ marital criteria in Mazandaran University of Medical Sciences in 2006
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Marriage is one of the effective factors in the mental health and individuals life styles which its role in reducing personal and social disruptions has been acknowledged. In order to plan properly and increase youth’s awareness of right marital criteria, get to know their viewpoint is necessary. The study aimed at assessing single students’ marital criteria in Mazandaran University of Medical Sciences, 2006. Methods: Using descriptive- analytic study method, 380 unmarried male and female students were selected through systematic random sampling. The data were collected using a questionnaire consisting demographic characteristics and marriage criteria, on a 3-point rating scale from very important, till important to some extent. All statistics were computed by the SPSS software data, using X2 test. Results: Most of the participants were female, ranging in age from 18 to 23 years. The students, mostly (46.7%) were studying in 1-4th semesters. In general, the participant had positive attitude to marriage. Variables like age, sex and level of education were significantly correlated with spouse selection criteria like mutual understanding, faithfulness, beauty and attractiveness, parents’ agreements, love, education similarities, having same religion, having same taste, and not having heritable disease in the family. Conclusion: The study revealed the valuable criteria for the male students as mutual understanding, faithfulness, being responsible, beauty and attractiveness and knowing each other before marriage. The valuable criteria for female student were mutual understanding, faithfulness, parent’s agreement, knowing each other before marriage, love, being responsible, beauty and attractiveness. Youth marriage should be facilitated by providing financial supports and more protection, knowing their viewpoints.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Marriage criteria, Student
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-456-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
آموزش پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات