این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۳، شماره ۱۱، صفحات ۷۵-۸۶

عنوان فارسی تجربیات پرستاران در اداره درد کودکان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اداره درد یکی از حقوق مهم کودکان و یکی از اولویت‌های درمان است. تسکین درد از بروز عواقب ناگوار و عوارض جدی پیشگیری می‌کند و نوید بخش رشد و تکامل طبیعی نسل آینده است. پرستاران از جمله افراد کلیدی هستند که بیشترین ارتباط را با کودکان دردمند دارند و با بررسی و درمان درد کودکان می‌توانند از بروز مشکلات بعدی پیشگیری کنند. مطالعه تجربیات آنان نقش ارزنده‌ای را در چگونگی اداره درد ایفا می‌کند. هدف از این مطالعه بررسی تجارب پرستاران از درد کودکان است. روش: پژوهش حاضر کیفی و روش آن پدیده‌شناسی است در این روش تجربیات 19 پرستار شاغل در بخش‌های مختلف داخلی-جراحی و عفونی کودکان یکی از بیمارستان‌های شهر اصفهان در ایران، با استفاده از روش مصاحبه جمع‌آوری گردید. نمونه‌گیری به صورت مبتنی بر هدف انجام شد و با استفاده از روش کلایزی، داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: تجارب پرستاران در دو حیطه اصلی بررسی و به کارگیری اقدامات درمانی مورد پژوهش قرار گرفت. یافته‌های حاصل از تجارب پرستاران در 3 مفهوم محوری توانایی شناسایی، واکنش و باورها و هفت زیر مفهوم شامل آگاهی از واقعیت درد، اهمیت نقش مراقب، وابستگی به دارو، صبر داشتن، تعاملات بین فردی، باورها نسبت به دارو نما، نگرش منفی نسبت به حضور مادر حین پروسیجرها قرار گرفت. نتیجه‌گیری: تجارب پرستاران نشانگر توانایی و آگاهی آنان از ماهیت درد، عوامل مؤثر بر آن و درک نقش مادر می‌باشد. مطالعه تجربیات آنان سرمایه‌ای ارزنده‌ای در جهت اداره بهتر درد است. بنابراین ضرورت دارد که در برنامه‌ریزی‌های آموزش پرستاری به موضوع درد در کودکان توجه بیشتری مبذول گردد و دوره‌های آموزش اداره درد برای تربیت پرستاران مجرب و ورزیده در نظر گرفته شود. علاوه بر این، مشارکت و نقش پزشکان در اداره درد کودکان نیز مدنظر قرار گیرد و همچنین جهت اجرای استانداردهای اداره درد شرایط و تسهیلات مناسب مهیا گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجربه پرستاران، اداره درد، کودکان

عنوان انگلیسی Nurses` Experiences of Pain Management in Children
چکیده انگلیسی مقاله Background: Pain Management is an important children right and a priority in treatment. Pain alleviation prevents severe complications and side effects and provides the children, a normal growth and development. Nurses are the key personnel who have the most interactions with pain experiencing children. They can prevent further problems by assessing and managing pain. Studying their experiences could play a valuable role in managing pain. The present study aimed at exploring the experiences of nurses of pain management in hospitalized children. Methods: A phenomenology study was recruited to conduct the study. In-depth interviews were undertaken with a theoretical purposive sample of 19 nurses working in medical-surgical and infection pediatric wards in a hospital in Esfahan. The data analysis using Coallizzi seven-stages method. Results: Nurses` experiences were studied in two main areas of assessments and interventions. Three major themes were identified namely: the ability of detection, reaction and beliefs. The sub-themes included: being aware of pain reality, caregiver role, medication dependency, having tolerance, interpersonal interaction, beliefs regarding placebo, negative attitude to mother’s attendance during procedures. Conclusion: Nurses’ experiences reflect their abilities and knowledge of pain, the influential factors and understanding the mother role. Studying their experiences is a valuable contribution in better pain management. So, it’s necessary to pay more attention to the pain subject in nursing curriculum and providing pain management educational programme to train experienced nurses. The role of physician and their participation should be considered in managing children’s pain. The required facilities and condition for applying standards of pain management should be provided as well.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nurses` experiences, Pain management, Children

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-358-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات