این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۳، شماره ۹، صفحات ۷۱-۸۳

عنوان فارسی در حاشیه ماندن ارتباط بین فردی: تجربه پرستاران و والدین از ارتباط در بخشهای کودکان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هم اکنون والد عنصر اجتناب ناپذیر مراقبت از کودکان بستری است. لذا اهمیت ارتباط پرستار با والد امری بدیهی است اما شناخت کافی در مورد ماهیت این ارتباط مبتنی بر تجارب پرستار و والد در بخشهای داخلی کودکان در دسترس نیست. هدف از این مقاله تبیین تجربیات والدین و پرستاران از ارتباط با یکدیگر در محیط بیمارستان طی مراقبت از کودک بود. روش: مطالعه یک مطالعه کیفی از نوع آنالیز درون مایه ای استقرایی 6 مرحله ای بود. شرکت کنندگان در پژوهش را 14 مادر دارای کودک مبتلا به بیماری مزمن بستری در بخش و 10 پرستار کارشناس که از این کودکان مراقبت میکردند، تشکیل میدادند. اطلاعات با استفاده از مصاحبه های عمیق چهره به چهره جمع آوری شد. یافته ها: آنالیز درون مایه ای داده ها نهایتا 5 تم نشان دهنده ماهیت تجربه پرستاران و والدین از ارتباط را آشکار ساخت. این پنج تم شامل در حاشیه قرار گرفتن ارتباط با والد و کودک، ، محدود کردن اطلاع رسانی به والدین، عبرت آموزی والد و پرستار از ارتباط، حمایت روحی غیررسمی بین والدین و عوامل در حاشیه قرار گرفتن ارتباط می باشد. مطالعه حاضر نشان داد که کمبود وقت و حجم زیاد کار ناشی از عدم تعادل منابع انسانی با نیازها و هم چنین مهارت ناکافی پرستاران در برقراری ارتباط و ماهیت ارتباط پزشک-پرستار سبب در حاشیه قرار گرفتن ارتباط با والدین شده بود. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که کمبود وقت بدلیل کمبود تعداد پرستار به بیمار و هم چنین مهارت ناکافی پرستاران در برقراری ارتباط سبب در حاشیه گذاشتن ارتباط با والدین و متعاقباً عدم تأمین نیازهای حمایتی و اطلاعاتی والدین شده بود. حال که حضور مداوم والدین بر بالین کودک، تماس مداوم و مکرر کادر درمان علی الخصوص پرستاران با والدین را غیرقابل اجتناب نموده است توجه به زیرساختهای ضروری آن از جمله توسعه مهارتهای ارتباطی پرستاران با فراهم کردن آموزش ضمن خدمت و مدلهای نقش در این زمینه از اهمیت حیاتی برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Marginating the interpersonal relationship: Nurses and parent's experiences of communication in pediatric wards
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Parents have been used to staying with their sick children in hospital for more than a decade. Nowadays, parents are inevitable elements of child care in hospitals. The parent-nurse relationship is considered to be a cornerstone of high quality pediatric nursing care, however there is little knowledge on the quality of nurse-parent communication in internal pediatric wards. The study, therefore, was designed to explore experiences of parents and nurses regarding parent–nurse communication in hospitals. Method: Using inductive thematic analysis method, face-to-face interviews were conducted with 14 parents and 10 nurses drawn from two pediatric hospitals in Tehran. Results: Five major themes were identified namely: downgrading the communication with parent or child, restricting informing parents, taking lessons from parent-nurse relationships, parent-to-parent emotional support and factors contributing in communication downgrading. The results showed that lack of time and high-load work due to imbalance between human resource's demand and supply, nurses’ insufficient interpersonal skills and the nature of physician-nurse relationship are the factors contributing in downgrading the parents-nurses communication. Conclusion: The study revealed that time shortage due to understaffing and nurses’ insufficient interpersonal competences led to downgrading the communication between parents and nurses and consequently, not meeting parents’ supportive and informative needs. Given that parents are usually their child’s bedside presented and enormous contacts of nursing staffs and parents are unavoidable, developing nurses’ communication skills through continued education and role models have vital importance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرشته آیین | f. aein


فاطمه الحانی | f. alhani


عیسی محمدی | e. mohammadi


انوشیروان کاظم نژاد | a. kazemnejad



نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-394-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پرستاری کودکان و نوزادان
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات