این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۲، شماره ۷، صفحات ۳۷-۴۴
عنوان فارسی
میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری در بیمارستانهای
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: امروزه رضایتمندی بیماران به عنوان یکی از شاخصهای کیفیت خدمات سلامت مورد توجه بسیاری از سازمانهای خدمات بهداشتی درمانی قرار گرفته است. اهمیت موضوع رضایتمندی در سیستم ارایه خدمات سلامت از آن رو بیشتر میشود که تجربه بیماری و ضرورت تبعیت و پیگیری فرآیند درمان و مراقبت، آسیبپذیری بیماران را افزایش داده و نیاز آنها را به حمایت همه جانبه بیشتر میکند. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری در بیمارستانهای دانشگاهی شهرهای منتخب کشور صورت گرفته است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی بوده که در آن 1320 نمونه به روش چند مرحلهای خوشهای انتخاب شده و با استفاده از یک پرسشنامه دوبخشی رضایت سنجی مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافتهها: 7/39% بیماران مورد مطالعه از خدمات پرستاری و 36% آنان به طور کلی از خدمات ارایه شده در بیمارستانهای منتخب آموزشی کشور رضایت بالایی داشتند. آزمون آماری مجذور کای بیانگر وجود ارتباط معنادار آماری بین رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری و رضایتمندی شان از کل خدمات بیمارستانی بود (001/0p<). همچنین از بین متغیرهای دموگرافیک، تحصیلات مهمترین عاملی بود که با رضایتمندی بیماران ارتباط معنادار آماری داشت (001/0p<). نتیجهگیری: از آنجا که رضایتمندی بیماران از شاخصهای مهم اثربخشی نظام سلامت میباشد، سنجش منظم و دورهای آن با ارایه تصویری از شرایط موجود میتواند در طراحی راهکارهایی برای بهبود کیفیت ارایه خدمات و در نتیجه ارتقای رضایتمندی بیماران مؤثر باشد. لذا از آنجا که بر اساس یافتههای این مطالعه رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری در ارتباط مستقیم با رضایتمندی بیماران از کل خدمات است، پرستاران میتوانند با اتخاذ راهکارهایی در ارتقا شاخصهای اثربخشی نظام سلامت نقش مؤثری را ایفا نمایند. پژوهشگران همچنین پیشنهاد میکنند که مطالعات مشابه به عنوان بخشی از فرآیندهای مستمر ارزشیابی در کلیه بیمارستانهای کشور صورت گیرد تا بر اساس آن بتوان روند ارتقا ارایه کیفیت خدمات را در دورههای زمانی مشخص تحت کنترل قرار داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Patients’ satisfaction with provided nursing care
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Patients’ satisfaction as one of the indicators of health care is considered in many health care organizations. The importance of patients’ satisfaction is more highlighted because of patients’ susceptibility and their need for comprehensive support. The aim of this study was to identify the rate of patients’ satisfaction with nursing care and general satisfaction with hospital services in selected educational hospitals of Iran University of Medical Sciences. Methods: This study sought a correlation design with 1320 patients selected using cluster sampling method. A researcher made questionnaire on patient satisfaction was employed for data gathering. The measures of face and content validity were achieved by experts’ suggestions on the tool. The reliability was confirmed conducting test and retest. Results: It was indicated that 39.7% of patients were satisfied with nursing care and 36% with general hospital services (P< 0.001). There was a significant statistical relationship between patients’ educational level and their satisfaction with hospital services. It was shown that patients satisfaction with general hospital satisfaction was significantly related to their satisfaction with nursing care (P< 0.001). Conclusion: Patients’ satisfaction is one of the important health indicators. Regular assessment of the situation can help in finding strategies for promoting the quality of health services and increasing patients’ satisfaction. According to the findings, patients were highly satisfied with nursing care only in 39.7% of samples. It is expected that this important quality indicator can be improved by exact monitoring to identify the barriers of quality care. Further studies is suggested to find the barriers and facilitators of such quality caring.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
hospital service, patients’ satisfaction, nursing care
نویسندگان مقاله
سودابه جولایی |
اعظم گیوری | a givari
سیمین تعاونی |
ناصر بحرانی |
رفعت رضاپور |
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-30-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
آموزش پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات