این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۷-۱۴

عنوان فارسی نظرات دانشجویان پرستاری در مورد صلاحیتهای بالینی و میزان دستیابی به آنها
چکیده فارسی مقاله نظرات دانشجویان پرستاری در مورد صلاحیتهای بالینی و میزان دستیابی به آنها دکتر زهره پارسا یکتا ، دکتر فرهاد رمضانی بدر ، دکتر علیرضا خاتونی چکیده مقدمه: صلاحیت بالینی بکارگیری مدبرانه و همیشگی مهارت های تکنیکی و ارتباطی، دانش، استدلال بالینی، عواطف و ارزشها در محیطهای بالینی می باشد. در حقیقت صلاحیت، مفهوم پیچیده ای است که به عنوان بازده نهایی هر سیستم آموزشی دربر گیرندۀ حیطه های مختلف یادگیری است. هدف از این مطالعه تعیین نظرات دانشجویان سال آخر کارشناسی پرستاری در مورد صلاحیتهای بالینی خود و میزان دستیابی به آن است. مواد و روش کار: این مطالعه یک تحقیق توصیفی از نوع مقطعی است. نمونه های جامعه پژوهش متشکل از 91 نفر دانشجوی سال آخر کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در نیم سال دوم تحصیلی 84-83 می باشند که به صورت سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای 2 بخشی شامل: اطلاعات شخصی نمونه ها و بخش دوم صلاحیتهای بالینی حرفه پرستاری است. این صلاحیتها در 7 قسمت: بررسی و جمع آوری سیستماتیک اطلاعات، برنامه ریزی و تدابیر مراقبتی، نکات اخلاقی و قانونی، تکامل و رشد حرفه ای، امنیت و آسایش مددجو و خانواده، مدیریت ارائه مراقبت و همکاری با سایر اعضای تیم درمان مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون 05/0p <) استفاده شد. یافته ها: با توجه به برگشت70 پرسشنامه یافته ها بیانگر موافقت کامل نظرات اکثر نمونه های پژوهش در موارد زیر است: 4/81 درصد بررسی و جمع آوری سیستماتیک اطلاعات، 65/78 درصد برنامه ریزی و تدابیر مراقبتی، 4/81 درصد مراقبت های اخلاقی و قانونی، 6/78 درصد پیشرفت و تکامل حرفه ای، 3/84 درصد امنیت و آسایش مددجو و خانواده آنها، 5/77 درصد مدیریت پرستاری و 80 درصد همکاری با سایر اعضا تیم درمان. از نظر میزان دستیابی به صلاحیتهای بالینی در حد متوسط و به شرح زیر است: 6/58 درصد بررسی و جمع آوری سیستماتیک اطلاعات، 9/52درصد برنامه ریزی و تدابیر مراقبتی، 6/68 درصد رعایت نکات اخلاقی و قانونی، 3/64 درصد پیشرفت و تکامل حرفه ای، 60 درصد امنیت و آسایش مددجو و خانواده آنها، 3/64 درصد مدیریت پرستاری و 60 درصد همکاری با سایر اعضا تیم درمان. هیچ ارتباط معنی داری نیز بین مشخصات دموگرافیک دانشجویان مذکور با نظرات آنها در مورد صلاحیتهای بالینی و میزان دستیابی به آن وجود نداشته است. بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد همه واحد های پژوهش به صلاحیتهای بالینی حرفه پرستاری که بر گرفته از استانداردهای مراقبتی این حرفه است، معتقد نمی باشند. از طرفی میزان دستیابی اکثر نمونه های پژوهش به صلاحیتهای بالینی متوسط و ضعیف بوده است که می تواند راهنمای مناسبی برای تعیین راهکارهای عملی در مورد تغییر دیدگاه دانشجویان و میزان دستیابی آنها به صلاحیتهای بالینی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Nursing students' viewpoints about their clinical competencies and its achievement level
چکیده انگلیسی مقاله Nursing students' viewpoints about their clinical competencies and its achievement level Parsa Yekta Z (Ph.D), Ramezani Badr F (Ph.Ds), Khatooni A3 (Ph.Ds). Introduction: Clinical competency is the habitual and judicious use of communication, knowledge, technical skills, clinical reasoning, emotions and values in the clinical environments. Competency is a complex concept that encompasses such attributes as knowledge, skills, and attitudes. Acquirement of competency is final outcome and product of an educational system. The purpose of this study is to determine the viewpoint of nursing students about clinical competency and its level of achievement. Methods: A Descriptive-analytic design was applied for 91 undergraduate nursing students from Tehran school of nursing and midwifery. The data was collected by a questionnaire consisted of two parts: 1) demographic characteristic, 2) clinical competencies included: systematic assessment and data gathering, care planning, ethical points, professional improvement, client and family comfort, effective care management, and collaboration with health team. (p< 0.05). Results: Among 91 students, 70 cases participated in this study .The results showed that most of the students were agree with the competencies: systematic assessment and data gathering 81.4%, care planning 78.65%, ethical points 81.4%, professional improvement 78.6%, client and family comfort 84.3%, effective care management 77.5%, and collaboration with health care team 80%. Also the most participants had amoderate view about their achievement to systematic assessment and data gathering 58.6%, care planning 52.9%, ethical points 68.6%, professional improvement 64.3%, client and family comfort 60%, effective care management 64.3%, and collaboration with health team 60%. There were not any significant correlations between demographic characteristic of participants and their view about clinical competency and its level of achievement. Conclusion: The results indicated that all participants had not any agreement about production of clinical competency by current nursing education program. On the other hand the achievement level of competency by nursing students was moderate and weak. This study can be useful as a guideline to determine practical solutions of changing students’ view and their achievement to the clinical competency. Key Words: Undergraduate Nursing students, Students viewpoint, Clinical competenc, Level of achievement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره پارسا یکتا | zohreh parsa yekta


فرهاد رمضانی بدر | farhad ramezani badr


علیرضا خاتونی | alireza khatoni



نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-58-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات