این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۳۱-۳۹
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مهارت حل مسأله بر مهارت مقابله ای افراد اقدام کننده به خودکشی
چکیده فارسی مقاله
تأثیر آموزش مهارت حل مسأله بر مهارت مقابله ای افراد اقدام کننده به خودکشی سهیلا شمسی خانی ، ابوالفضل ره گوی ، دکتر مسعود فلاحی خشکناب ، دکتر مهدی رهگذر چکیده مقدمه: خودکشی یک معضل اصلی سلامت است که پیشگیری از آن کاربرد رویکردهای مبتنی بر شواهد علمی و مطالعات را می طلبد. افرادی که اقدام به خودکشی می کنند دچار نقص در مهارتهای مقابله ای می باشند که نقش مهمی در سلامت روان دارد. روش های شناخت درمانی مانند آموزش مهارت حل مسأله باعث افزایش مهارت مقابله ای می شود و در پیشگیری از خودکشی سودمند می باشد. هدف مطالعه حاضر تعیین تأثیرآموزش مهارت حل مسأله بر مهارت مقابله ای افراد اقدام کننده به خودکشی می باشد. مواد وروش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است و نمونه پژوهش را 80 نفر از بیماران اقدام کننده به خودکشی تشکیل می دهد که با توجه به معیارهای ورود و با روش بلوک های تبدیل شده تصادفی به دوگروه 40 نفری آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و سنجش مهارت مقابله ای بلینگرموس بود. برای تعیین اعتبار پرسشنامه از اعتبار محتوی وبرای تعیین پایائی از ضریب آلفا کرونباخ و همسانی درونی استفاده شد. در ابتدا هر دو گروه از نظر مهارت مقابله ای سنجیده شدند. پس از هماهنگی با گروه آزمون، آموزش مهارت حل مسأله (الگوی گلدفریدودیویدسون) طی10-7 جلسه انفرادی به مدت 30- 45 دقیقه (4بار درهفته) برای گروه آزمون اجرا شد. دو هفته پس از اتمام آموزش هردو گروه مجددا" از نظر مهارت مقابله ای سنجیده شدند. جهت تحلیل داده ها از آزمون های تی زوجی و مستقل و آنالیز کوواریانس استفاده شد. یافته ها: بین میانگین مهارتهای مقابله ای (هیجان مدار و مشکل مدار) در هر دو گروه آزمون و شاهد قبل از انجام مداخله تفاوت معنی دارمشاهده نشد. اما این اختلاف پس از مداخله معنی دار بود (000/0p=) در گروه آزمون بین میانگین مهارتهای مقابله ای (هیجان مدار و مشکل مدار) قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی دار مشاهده شد (000/0p=). بحث و نتیجه گیری: آموزش مهارت حل مسأله بر مهارتهای مقابله ای افراد اقدام کننده به خودکشی مؤثر بوده و می تواند در جهت درمان رفتاری افراد و همچنین ارتقاء سلامت و پیشگیری از خودکشی بکار رود. واژه های کلیدی: اقدام به خودکشی، مهارت حل مسأله، مهارت مقابله ای
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effects of problem solving training on coping skills of suicidal clients
چکیده انگلیسی مقاله
Effects of problem solving training on coping skills of suicidal clients Shamsi Khani S (MSc.), Rahgoie A (MSc.), Fallahi M (Ph.D), Rahgozar M (Ph.D). Introduction: Suicide is a primary health problem, requiring evidence-based information for prevention. Suicidal clients have difficulty in coping skills. Coping skills have important role in mental health. Cognitive therapies such as problem solving can improve coping skills and may be useful in the prevention of suicide. The Purpose of this study was to assess the effects of problem solving training on coping skills of suicidal clients. Methods: In this quasi-experimental study, subjects consisted of 80 suicidal clients selected by purposive sampling and randomly divided into two equal case and control groups. A demographic questionnaire and Coping Skills Scale (Blinghs and Mous) were used for data collection. Reliability and validity of the questionnaire were obtained by Cronbach’s alpha, stability reliability and content methods. Both groups were first assessed in terms of their coping skills. 7-10 training sessions in the case group were hold 4 times a week for each client individually each lasted 30-45 minutes. Gholdfried and Davidson’s method in problem solving training was provided for them. 2 weeks after completion of the training, coping skill test was carried out in both groups. Results: Findings showed no significant difference in coping skill variables (emotion and problem focused) before the intervention (P>0.05) but the difference became significant after the intervention (P=0.000) in the case group. Conclusion: Problem solving training has significant effects on coping skills and, therefore, can be applied in the treatment of behavioral disorders. It may also prevent suicidal attempts in clients and promote their health condition. Keyword: Attempted suicide, Problem solving, Coping skills.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keyword, Attempted suicide, Problem solving, Coping skills
نویسندگان مقاله
سهیلا شمسی خانی | sohaila shamsi khani
ابوالفضل ره گوی | aboulfazl rahgoo
مسعود فلاحی خشکناب | masoud fallahi khoshknab
مهدی رهگذر | mahdi rahgozar
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-17&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات