این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۶۷-۷۴
عنوان فارسی
بررسی مقا یسه ای سلامت روان در دانشجویان سال اول و آخر رشته پرستاری
چکیده فارسی مقاله
بررسی مقا یسه ای سلامت روان در دانشجویان سال اول و آخر رشته پرستاری رزیتا رضائی ، زهرا بهشتی ، فاطمه حاجی حسینی ، سید جلیل سیدی اندی چکیده مقدمه: با پیشرفت صنعت و تکنولوژی جدید و مشکلات مربوط به آن اختلالات و بیماری های روانی همانند مشکلات جسمانی، افزایش چشمگیری دارد و از آنجا که سلامت روان دانشجویان رشته پرستاری به دلیل ماهیت استرس زای رشته تحصیلی و تماس مداوم با بیماران اهمیت فراوانی دارد، لازم است تا مسائل عاطفی و روانی این قشر عظیم جدی تلقی شده و مورد رسیدگی قرار گیرد. با توجه به حساسیت سال اول و آخر تحصیل و وفاق بر این ا مر که رشته تحصیلی می توا ند نقش مهم و تأثیرگذاری بر وضعیت آینده تحصیلی و اجتماعی دانشجویان داشته باشد، مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای سلامت روان در دانشجویان سال اول و آخر دانشکده پرستاری آمل انجام شده است. مواد و روش کار: این مطالعه یک تحقیق توصیفی ـ تحلیلی مقطعی است که به روش سرشماری بر روی همه دانشجویان سال اول و آخر دانشکده پرستاری آمل (85 نفر) انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه مشخصات فردی و نیز پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی (GHQ-28) بوده و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از برنامه آماری SPSS و آمار توصیفی و تحلیلی با ضریب اطمینان 95درصد استفاده شده است. یافته ها: یافته های بدست آمده از بررسی پاسخ دانشجویان به آزمون28 GHQ- نشان داد که 6/30 درصد (26 نفر) کل دانشجویان مورد ارزیابی، دارای اختلالات روانی بودند که از این تعداد، 4/65 درصد (17 نفر) در سال آخر و 6/34 درصد (9 نفر) در سال اول دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. میانگین نمرات کسب شده از نظر مشکلات جسمانی، افسردگی و اضطراب در دانشجویان سال آخر بالاتر بوده و دانشجویان مذکور در مقایسه با دانشجویان سال اول درصد بالاتری از اختلالات مذکور را نشان دادند (05/0 > P). بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان سال آخر رشته پرستاری نسبت به سال اول از سلامت روان کمتری برخوردار بودند که احتمالا به علت ماهیت این رشته تحصیلی می باشد. لذا غربالگری دانشجو یان در معرض خطر در بدو ورود به دانشگاه و گسترش مراکز مشاوره دانشجویی و افزایش کارایی سیستم های بهداشت روان در دانشگاهها جهت کاهش مشکلات و آشفتگی های روانی ـ اجتماعی در دانشجویان رشته پرستاری پیشنهاد می شود. واژه های کلیدی: سلامت روان، دا نشجویان پرستاری، پرسشنامه سلامت عمومی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Study of relation between studying of universities and psychiatric health in first and last grade students of Nursing
چکیده انگلیسی مقاله
Study of relation between studying of universities and psychiatric health in first and last grade students of Nursing Rezai R (MSc.), Beheshti Z (MSc.), Hajihoseini F (MSc.), Seiedi j (MSc.). Introduction: By Progress in new industry and technology and related problems psychic disease and disorders had much increased the same as somatic disorders. While psychic health of students is of grate importance it is necessary to consider and study their emotional and psychic problems. Methods: This study is a cross-sectional analysis which was done an first and last grade students of Amol Nursing Department (85 people). The data collection was through questionnaire including the following parameters: age, marital status, studying grade, residence status, family’s address, studying status, general health questionnaire include 28 questions (GHQ-28) Results: Results obtained from analysis of student’s answers to test GHQ-28 showed that 30.6 percent (26 people) of all students had psychic disorders, witch 65.4 percent (17 people) were last grade, and 34.6 percent (9 people) were first grade students. The percentage of last grade students was higher on somatic disorders, depression and anxiety. The so called students showed high percentage of disorders mentioned above (p< 0.05). Conclusion: Studying nursing can result in disorder in one’s confrontational mechanisms and appearance of neurosis or psychosis in students because of nature of their major and longtime psychic stress. Various studies showed that psychic health system universities are efficient in decreasing psycho-social problems and disorders in students. Key words: Psychic health, Studying, Nursing, General Health Questionnaire (GHQ)
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رزیتا رضایی | rozeta rezai
زهرا بهشتی | zahra behshti
فاطمه حاجی حسینی | fatemeh haji hoseeni
سید جلیل سیدی اندی | sed jalil saydi andi
نشانی اینترنتی
http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-19&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات