این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۲۹-۳۴

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش ارتقاء مستمر کیفیت بر دانش، نگرش و عملکرد و میزان رضایت شغلی پرستاران
چکیده فارسی مقاله بررسی تأثیر آموزش ارتقاء مستمر کیفیت بر د انش، نگرش و عملکرد و میزان رضایت شغلی پرستاران محمد علی حسینی - دکتر حسین کاکوئی - شیوا شاه زیدی - مارال دیبایی چکیده مقدمه : یکی از مسا ی ل مطرح در مدیریت خدمات پرستاری پایـین بودن و یا عدم رضــایت شغلی پرستاران می‌باشد . از عوارض پایین بودن رضایت شغلی می‌توان از کاهش کیفیت مراقبت، ترک خدمت پرستاران، غیبت از کار و ... نام برد . محققان روش هایی را برای مقابله با کاهش رضایت شغلی عنوان کرده اند که از آن جمله می‌توان به آموزش و اجرای برنامه ارتقاء مستمر کیفیت اشاره نمود که رضایت پرستاران و بیماران را در پی دارد . هدف از این پژوهش تعیین تأثیر آموزش ارتقاء مستمر بر میزان رضایت شغلی و تغییرات دانش، نگرش و عملکرد پرستاران بوده است. مواد و روش کار: در این پژوهش نیمه تجربی دو گروهی ، نمونه‌ها (15 نفر گروه آزمون و 30 نفر گروه شاهد) به صورت مبتنی بر هدف از دو بیمارستان شهدای تجریش و طالقانی شهر تهران انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه سنجش رضایت شـــغلی و پرسشنامه سنجش دانش، نگرش و عملکرد بود که ابتدا هر دو گروه از نظر رضایت شغلی و میزان دانش، نگرش و عملکرد در خصوص ارتــقاء مستمر کیفیت مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس گـــروه آزمون طی یک کارگاه دو روزه ارتقاء مستمرکیفیت به روش (فوکوس- پی، دی، سی، ای) آموزش داده شد و بلافاصله پس از آن فقط گروه آزمون مورد سنجش رضایت و مـــیزان تغییرات دانش، نگرش و عملکرد قرار گرفت و نزدیک به دو ماه انجام فرآیندها پیگیری شـده و بعد از طی آن مجدداً از هر دو گروه آزمون رضایت شــغلی به عمل آمده و میـــزان تغییرات دانش، نگرش وعملکرد آنان اندازه گـــیری شد . نتــایج به دست آمده از آزمون‌ها در دو گروه شاهد و مورد قـــبل و بعـــد از آموزش با هــم مقایسه شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمونهای تی مستقل، تی زوجی و تحلیل اندازه‌های مکرر استفاده شد. یافته‌ها: اختلاف معناداری در هیچ یک از متغیرهای رضایت شغلی و متغیر دانش، نگرش و عملکرد در گروه شاهد به وجود ن یامد . نتایج آزمون نشان داد که در مورد متغیرهای فوق اختلاف معناداری پس از مداخله مابین دو گروه شاهد و آزمون وجود دارد و اختلاف معناداری در میانگین نمرات اکتسابی هر دو متغیر در زمان‌های پیش، بلافاصله و دوماه پس از آزمون در گروه آزمون وجود دارد (05/0 p < ). بحث: به دلیل اینکه آموزش ارتقاء مستمر کیفیت در کوتاه مدت نمی‌توانست بر متغیر حقوق و پرداخت تأثیرگذار باشد این متغیر از متغیرهای پرسشنامه رضایت شغلی حذف شده است و در این تحقیق مورد بررسی قرار نگرفته است و در کل یافته‌های این تحقیق نشان داد که آموزش ارتقاء مستمر کیفیت موجب افزایش رضایت شغلی و تغییر در جهت بالا بردن دانش نــــگرش و عملکرد پرستاران شاغل در بیمارستان‌هـای شهـدای تجریش و طالقــانی شهر تهران گردیده است. نتیجه گیری: نتایج حاصـــل از این پژوهش نشان داد که آموزش ارتقاء مستمر کیفیت موجب تغییر در دانش، نگرش و عملکرد پرســـتاران شده و آنرا ارتقــاء داده است . همچنین یافته‌های حاصــل از این پژوهــش حاکی از این بود که میزان رضـایت شغلی پرستاران با آموزش ارتقاء مستمر کیفیت بالا رفته است واژه‌های کلیدی: ارتقاء مستمر کیفیت، رضایت شغلی، دانش، نگرش و عملکرد، پرستاران
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Determining the effect of training the continuous quality improvement on knowledge, attitude, performance and the level of occupational satisfaction of the nurses HossainiMA (MSc.), Kakooyi H (Ph.D), Shah zeidiSH (MSc.), Dibaei M (MSc.). Abstract Introduction: Today, one of the important challenges in nursing management is lack of job satisfaction. Low job satisfaction has some results for example: decreasing quality of care, absenteeism, … Scientists determined many ways to prevent lack of job satisfaction such as training and performance continuous quality improvement (CQI) that can help to promote satisfaction in nursing job and patient. The aim of this study is determining the effect of training the continuous quality improvement of quality on the level of occupational satisfaction and development of knowledge viewpoint and performance of the nurses. Material and Methods: It is a two-group semi- experimental study, in which 15 nurses were chosen as the Trial group and 30 nurses formed the control group from shohadaye Tajrish and Taleqani hospitals in Tehran in a target-based manner. The tools used in this research included the occupation satisfaction questionnaire and knowledge viewpoint and performance assessment questionnaire. Both groups involved were firstly assessed in terms of occupation satisfaction and then their level of knowledge viewpoint and performance were evaluated with respect to continuous quality improvement. After making coordination with the trial group during a 2-day workshop training continuous quality improvement with (FOCUS-P.D.C.A) method was provided for them and right after completion of the training the occupation satisfaction test was carried out only on the trial group. And the level of changes occurred in the knowledge viewpoint and performance was assessed. For about 2 months the processes results were followed up and then once more the occupation satisfaction test was carried out on both groups to get the changes taken place in their level of knowledge viewpoint and performance measured. Then the obtained results from the tests in both groups control and trial before and after Training were compared with each other in both groups and finally after interference and completion of the above-mentioned course the two groups were compared with each other. We used t-test in this research. Result: In control group there was not significant difference in job satisfaction and knowledge, viewpoint and performance variables. Result showed that in these variables there was significant difference in two groups after intervention. The difference in two variables in trial group was significant before and after intervention. Conclusion: The obtained results from this research indicated that training continuous quality improvement has caused changes in the level of knowledge viewpoint and performance of the nurses and making improvements in all concerned areas. Furthermore the findings brought about by this research indicated that the level of occupation satisfaction has increased through training continuous quality improvement. Key words: Continuous quality improvement, occupation satisfaction, knowledge & attitude & practice, nurses 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد علی حسینی |


دکتر حسین کاکویی | mohammad hossein kakoei


شیوا شاه زیدی | shiva shah zeidi


مارال دیبایی | maral dibaei



نشانی اینترنتی http://www.ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده مدیریت پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات