این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۳، شماره ۵، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تأثیر آموزش حافظهکاری هیجانی بر کنترل شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه
چکیده فارسی مقاله
اهداف
مشکلات کنترل شناختی در نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، لزوم توجه بیشتر به روشهای درمانی جدید را در این اختلال برجسته میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش حافظهکاری هیجانی بر کنترل شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه است.
مواد و روش ها
به منظور انجام پژوهش، 5 نوجوان (3 دختر و 2 پسر) مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه از یکی از مراکز آموزش کودکان کار در شهر کرج به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. تشخیصگذاری این افراد با استفاده از ابزارهای تشخیصی (مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالهای محور یک و مقیاس تأثیر حوادث) صورت گرفت. افراد انتخابشده به صورت انفرادی، طی 20 جلسه تحت آموزش حافظهکاری هیجانی قرار گرفتند. همه افراد در سه مرحله (پیش از آموزش و پس از آموزش و پیگیری) با آزمون Go/Nogo ارزیابی شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون اندازهگیری مکرر استفاده شد.
یافته ها
نتایج آزمون اندازهگیری مکرر نشان داد آموزش حافظهکاری هیجانی منجر به کاهش معنادار زمان واکنش پاسخهای درست آزمودنیها از مرحله پیشآزمون (M=402) تا پسآزمون (60/121M=) و پیگیری(80/311M=) شده است (001/60، P<0/953F=).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت آموزش حافظهکاری هیجانی گزینه مناسبی برای افزایش توانایی کنترل شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه است. پیشنهاد میشود از این آموزش برای گروههای بالینی دیگر و با حجم بیشتر بهره گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال استرس پس از سانحه، کنترل شناختی، آموزش حافظهکاری هیجانی،
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Emotional Working Memory Training in Cognitive Control Ability of Adolescents With Post-Traumatic Stress Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives
Cognitive control problems and deficiencies highlight the need for new therapeutic methods in adolescents with Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD). The current study aimed at investigating the effect of emotional working memory training on the cognitive control of adolescents with PTSD.
Methods
Available sampling method was employed to select 5 adolescents (2 males and 3 females) with PTSD diagnosed based on the structured clinical interview for the Diagnostic and Statistical Manual of mental disorders (DSM) (SCID-I), and the impact of event scale from 1 of the child care centers in Karaj, Iran. Selected subjects were under a 20-session training for emotional dual n-back working memory. All subjects were assessed during 3 stages pre-training, in training, and follow-up by go/no-go task. Variance analysis (repeated measures) and Bonferroni test were used to analyze the data.
Results
Results of the repeated measure ANOVA indicated that the emotional working memory training results showed increase in the ability of participants in cognitive control, the reaction time of correct response in go/no-go task from pretest (M=402) to post test (M=121/60), and then, the follow-up (113/80) (P<0.001, F=359/60).
Conclusion
Based on the results of the current study, emotional working memory training was an appropriate method to increase cognitive control in adolescents with PTSD. Therefore, it is suggested to conduct further similar studies by this training method on other clinical groups with larger sample size.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زبیر صمیمی |
دانشجوی دکترا، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
توران شاه دوست | shah doost
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد زاهدان دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران .
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان (Islamic azad university of zahedan)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات