این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
The Journal of Humanities، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۹۵-۱۱۰

عنوان فارسی بررسی رابطه بین گرایش به تفکر انتقادی وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس زبان انگلیسی با میانجیگری هوش هیجانی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش بررسی رابطه میان گرایش به تفکر انتقادی وموفقیت دانش آموزان پایه سوم متوسطه در درس زبان انگلیسی  با میانجیگری عامل هوش هیجانی بوده است. بدین منظور تعداد 264 نفردانش آموز (145 پسر و119 دختر) پایه سوم متوسطه انتخاب شد و میزان گرایش به تفکر انتقادی و هوش هیجانی آنان مورد سنجش قرار گرفت. از نمره امتحان زبان انگلیسی  پایان سال  دانش آموزان به عنوان مشخصه پیشرفت زبان انگلیسی آنان استفاده گردید. نتایج پژوهش، رابطه معناداری را بین گرایش به تفکر انتقادی (r=.506) و مؤلفه های آن یعنی تعهد (r=.33) ، بالندگی (r=47) ، شادکامی (r=44.6) با میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نشان داد. همچنین یافته های تحقیق حاکی از آن بود که هوش هیجانی می تواند به عنوان یک عامل میانجی در رابطه بین گرایش به تفکر انتقادی و موفقیت تحصیلی دانش آموزان در درس زبان انگلیسی عمل کند.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Examination of the Relationship between Critical Thinking Disposition and English Learning Achievement as Mediated by Emotional Intelligence
چکیده انگلیسی مقاله This study is intended to examine the relationship between critical thinking disposition and English learning achievement among Iranian high school third-grade EFL learners mediated by emotional intelligence. A sample of 264 students (145 males and 119 females) was assessed for their level of critical thinking disposition and emotional intelligence. Participant's scores on their final English test were also used as the measurement of their English achievement. The results revealed a positive correlation between total critical thinking dispositions (r=.506, p<.01) and its subscales i.e., engagement(r=.33), maturity(r=47), and innovativeness (r=44.6) with English learning achievement. The results also suggested that emotional intelligence acts as a mediator of the relationship between critical thinking disposition and English learning achievement.     
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرهاد قربان دردی نژاد |
assiststant prof. of applied linguistics in shahid rajaee teacher training university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

فرهاد نوری زاده |
m.a candidate of tefl in shahid rajaee teacher training university,
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات