این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
The Journal of Humanities
، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۱۱۱-۱۳۲
عنوان فارسی
طراحی یک ابزار تصمیم گیری جدید به منظور انتخاب معیارها و ارزیابی مشتریان اعتباری
چکیده فارسی مقاله
در این مطالعه یک یک مدل ارزیابی به منظور انتخاب معیارها و اعتبار سنجی مشتریان متقاضی تسهیلات بانکی طراحی و ارائه شده است. مدل پیشنهادی یک مساله تصمیم گیری چندمعیاره است که شامل معیارهای زیادی است. مهمترین نوآوری این تحقیق طراحی مدلی جدید جهت انتخاب معیارها و ارزیابی اعتباری با استفاده از ترکیبی از روش توسعه یافته تحلیل سلسه مراتبی و الگوریتم ژنتیک می باشد. در این مقاله علاوه بر معیارهای کمی، معیارهای کیفی نیز در نظر گرفته شده است. روش تحلیل سلسه مراتبی یکی از روش های بسیار پرکاربرد در زمینه حل مسایل تصمیم گیری چند معیاره می باشد. در سال 2008 لین و همکارانش یک مدل جدید به نام A3 برای توسعه این روش ارائه نموده اند به طوریکه تعداد مراحل محاسبه نرخ سازگاری را کاهش داد. در این مقاله یک روش جدید با نام N_A3 به منظور ساخت مدل ارزیابی اعتباری ارائه شده است. نتایج اجرای مدل پیشنهاد شده نشان داد که مدل ضمن کاهش محاسبات و افزایش سرعت عملیات تصمیم گیری، باعث بهبود روش موجود میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A New Decision Making Tool for Feature Selection and Credit Evaluation of Loan Applicants
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, an evaluation model is developed to assess the credibility of the loan applicants. The proposed model is a multicriteria decision making (MCDM) problem consisting of numerous criteria by integrating analytic hierarchy process (AHP) and genetic algorithm (GA). In the case of apparent consensus for several measures, the research clearly indicates that both quantitative and qualitative information must be employed in evaluating loan applicants. The AHP approach is widely used for MCDM in various scopes. In 2008 Lin et al proposed the adaptive AHP approach (A3)in order to decrease the number of steps for checking the inconsistency in the AHP model. The study presents a MCDM model by developing the new adaptive AHP approach (N_A3) already proposed by Herrera-Viedma in 2004. The proposed model has led to fewer calculations, and less complexity. The model was applied to 200 clients in order to show its efficiency and applicability. A brief look at the implementation of the model showed that it is significantly valid in selecting clients with respect to the known criteria, besides decision making regarding the determination of the assessment factors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
طاهره علی حیدری بیوکی | aliheidari bioki
yazd university, yazd,
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
h خادمی زارع | khademi zare
associate professor , department of industrial engineering, yazd university, yazd, iran.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات