این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
جامعه شناسی ایران
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۲۴-۵۶
عنوان فارسی
تخلفات رایانهای در میان دانشجویان دانشگاه مازندران: آزمون تجربی نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز
چکیده فارسی مقاله
با توجه به گسترش روز افزون رفتارهای انحرافی مرتبط با رایانه و پدید آیی جرایم نوظهور، طیف وسیعی از تهدیدات متوجه افراد و جامعه میباشد. تحقیق حاضر با استفاده از نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز، در صدد تبیین تخلفات رایانهای دانشجویان دانشگاه مازندران میباشد. روش مورد استفاده در این پژوهش، پیمایش و ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه میباشد. جمعیت این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 92-91 میباشد که 403 نفر به روش نمونه گیری طبقهای متناسب با حجم به عنوان نمونه انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. متغیر تخلفات رایانهای از سه بعد «علیه داده و سیستم»، «جعل هویت» و «فرهنگی» تشکیل شده و متغیرهای مستقل عبارتند از: پیوند افتراقی، تقویت افتراقی، تقلید و تعاریف که تأثیر آنها بر تخلفات رایانهای و ابعاد سه گانه آن بررسی شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار «Spss» و «lisrel» انجام گرفته است. بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری، از میان چهار متغیر یادگیری اجتماعی، متغیر پیوند افتراقی و تقویت افتراقی معنادار بوده و تقویت افتراقی با ضریب رگرسیونی (41/0=Beta)، مهمترین تبیین کننده تخلفات رایانهای است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Compuer Offences Among Univerctty Students: An Empirical Test Of Akers' Social Learning Theory
چکیده انگلیسی مقاله
With the increase of computer-related deviant behaviors and formation of new crime, individuals and society have come across many threats. The current study tries to explain computer related offences among students of Mazandaran University, with the use of Akers' Social Learning Theory. Having done a survey, we distributed a questionnaire between 403 students whom had been selected by the use of proportional stratified sampling. The population was the whole students of the University in 2012-2013. Computer Offences variable consists of three dimensions: ‘against data & system’, ‘identity theft’ and ‘cultural’. Independent variables consists of differential association, differential reinforcement, definitions and imitation and their effects on computer offences are examined. Data is analyzed by “lisrel” and “Spss” software. The findings of SEM demonstrate that the relationships between differential association and differential reinforcement and computer-related offences are significant. The differential association, however, has the strongest effect on it (Beta= 0/41).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اکبر علیوردی نیا |
دانشیار جامعه شناسی، دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
اعظم ملک دار |
کارشناس ارشد مطالعات جوانان، دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
محمدرضا حسنی | mohammad reza
دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
نشانی اینترنتی
http://www.jsi-isa.ir/article_21090_3bd9353e902a6e18d29b11b57bdbd814.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/743/article-743-395100.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات