این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی ایران، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۳۵-۶۲

عنوان فارسی مطالعه برخی عوامل موثر بر بروز مقاومت دانش‌آموزان در برابر هنجارهای مدرسه بررسی دبیرستان‌های شهر تهران
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به بررسی تأثیر نوع رابطه معلم- دانش‌آموز و میزان سرمایه فرهنگی بر بروز مقاومت دانش‌آموزان در برابر هنجارهای رسمی مدرسه می‌پردازد. بر اساس دیدگاه چپ گرایانی چون آلتوسر نظام آموزش و پرورش ابزار ایدئولوژیکی دولت به حساب می‌آید و ساختار‌های نظام حاکم را بازتولید می‌کند، اما به عقیده متفکران انتقادی تعلیم و تربیت، اغلب در برابر برنامه‌های ارائه شده از سوی نظام، مقاومت دانش‌آموزان بروز می‌کند و در همین نظام امکان رهایی نیز فراهم می‌شود. در این میان نوع تعامل بین معلم و دانش‌آموز و میزان برخورداری از سرمایه فرهنگی می‌تواند در بروز مقاومت دانش‌آموزان در برابر هنجارهای مدرسه تأثیرگذار باشد. این مطالعه به صورت پیمایش انجام گردید و جامعه آماری پژوهش حاضر دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهر تهران بودند که با حجم نمونه 310 نفر انتخاب شدند. یافته‌های این تحقیق نشان داد که رابطه بین دو متغیر نوع رابطه معلم- دانش‌آموز و بروز مقاومت معنی دار می‌باشد، بر این اساس فرضیه اول تحقیق تیید گردید. در رابطه با فرضیه دوم، نتایج به دست آمده از تحلیل دو متغیره حاکی از آن است که بین دو متغیر سرمایه فرهنگی دانش‌آموز و بروز مقاومت رابطه معناداری برقرار است. تحلیل رگرسیونی نشان داد که نوع رابطه معلم- دانش‌آموز از بین متغیرهای مستقل پژوهش تأثیر قوی تری را بر متغیر وابسته داشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Study of Some Effective Factors on Appearance of Student Resistance Against School Norms, In Tehran High Schools
چکیده انگلیسی مقاله The study examines the effect of teacher - student relationship and rate of student cultural capital on appearance of student resistance against school norms. According to Althusser's view, education system is considered as an ideological apparatus of state that reproduces ruling system. But critical thinkers of pedagogy believe that there is student resistance against ruling system agenda that emancipates them. This study claims that the type of student-teacher relationship and rate of student's cultural capital is more likely effective in the emergence of resistance. The study is done based on sample of 310 male high school students in Tehran. We did a survey and findings show that the relationship between the two variables, type of teacher-student relationship and resistance is significant, so the first hypothesis is confirmed. The results of the bivariate analysis revealed that there is a significant correlation between cultural capital and student resistance. Beta coefficient in regression analysis for teacher-student relationship showed that it has a stronger impact on the dependent variable among other independent variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی محمد حاضری | ali mohammad
هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

اسماعیل رضاپور |
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://www.jsi-isa.ir/article_21079_1917b5212ba4d230c5475a95ab8e5c63.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/743/article-743-395114.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات