این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
جامعه شناسی ایران
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۲۴-۵۹
عنوان فارسی
اجتماع علمی در دانشگاههای ایران: مطالعۀ موردی دانشکدههای علوم اجتماعی دانشگاههای علامه طباطبائی و تهران
چکیده فارسی مقاله
کم رشدی علوم اجتماعی در ایران عمدتاً با رویکردهای کلان، بهویژه کارکردگرایی ساختاری و کمتر با رویکردهای خرد مورد بررسی قرار گرفته است. این مقاله با الهام از الگوی نظری کالینز، حلقههای فکری اعضا هیأت علمی دانشکدههای علوم اجتماعی دانشگاههای علامه طباطبائی و تهران را مورد شناسایی قرار میدهد. از نظر کالینز رشد علم در گرو ظهور و تداوم حلقههای فکری بهمثابه «اجتماعهای علمی» است. هسته محوری حلقههای فکری، «زنجیره مناسک تعامل[1]» است. فعالان فضای علم در درون حلقههای فکری، با «انرژی عاطفی[2]» بالا درگیر مباحث نظری میشوند که نتیجه آن رشد و پویایی علم در درون حلقههای فکری بهمثابه اجتماعات علمی است. نتایج این مطالعه که با رویکردی کیفی و از طریق مصاحبههای غیر ساختمند با اعضاء هیأت علمی گروه علوم اجتماعی صورت گرفته، نشان میدهد با وجود مقولات و موضوعات مشترک در بین اساتید هر دانشکده، آنها فاقد «فضای توجه نمادین مشترک[3]»، «تمرکز موضوعی مشترک[4]» و «مناسک تعامل» به عنوان شاخصههای انجمن علمی به مفهوم کالینزی هستند. «فضای گفتوگویی[5]» اساتید بهجای تعامل مولد و پویا با همکاران، محدود به تعامل موقت با دانشجویان است. اساتید بدون وجود حلقه فکری در داخل دانشکدهها، از انرژی عاطفی و سرمایههای فرهنگی بالا برخوردار هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Scientific Community in the Iranian Universities Case Study of Interaction Ritual of the Social Science Faculty Members of Allameh Tabataba’i University and University of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Social sciences relative weakness in Iran has been investigated mostly via macro approaches, specially by structural functionalism approach, and few by micro approaches. The present paper is identifying thinking circles of social sciences faculty members of Allameh Tabataba’i University and University of Tehran based on Collins’ theory. According to Collins (2000, 2004) science development results from emergence and continuance of thinking circles as scientific communities. The central part of thinking circles is the 'interaction ritual chains'. Scientific actors inside the thinking circles are involved in theoretical discussions with 'emotional energy' which results in scientific development and dynamism within thinking circles. This research used qualitative method and unstructured interview with social sciences faculty members. Results showed that in spite of presence of common issues among professors, they lack 'common symbolic attention space', 'common issue concentration', and 'interaction ritual'; these are distinguishing features of scientific community from the viewpoint of Collins. 'Conversation space' is limited to temporary interaction with university students instead of dynamic and productive interaction with collogues. Professors have high emotional and cultural capitals while lacking thinking circles within faculties.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمید عباداللهی چنذانق | ebadollahi chanzanagh
استادیار و عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
زهرا خستو |
کارشناس ارشد جامعهشناسی
نشانی اینترنتی
http://www.jsi-isa.ir/article_21039_ef0693c702bf5660268f36cf72d82559.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/743/article-743-395135.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات