این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
جامعه شناسی ایران
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۲۵-۵۶
عنوان فارسی
دینداری و گفتمان تلویزیونی در ایران
چکیده فارسی مقاله
مطالعه و تحقیق در باب شیوهها و چگونگی امکان رمزگشایی از متون رسانهای همواره یکی از مهمترین دغدغههای حوزه مطالعات فرهنگی بوده است. متغیرهایی نظیر طبقه اجتماعی، شغل، میزان درآمد و دسترسی گفتمانی در تحلیلها مورد توجه بودهاند اما این متغیرها اگرچه در همه جوامع اهمیت دارند اما بر حسب زمینههای اجتماعی میتوان متغیرهای تعیین کننده دیگری را هم به آن فهرست افزود. در مقاله حاضر ما این پرسش را به آزمون میگذاریم که متغیر دینداری تا چه اندازه میتواند در فهم و برداشت از متون رسانهای تاثیرگذار باشد. به نظر ما شیوههای دینداری افراد به عنوان متغیر واسط و تاثیرگذار در کنار متغیرهای مهمی چون دسترسی گفتمانی عمل میکند. برای آزمون ایده مورد نظر، ابتدا برنامه خبری 21 تلویزیون را بررسی کردیم و سپس خوانش از این تولیدات خبری را در سه مصاحبه گروهی مجزا (معلمان، دانشجویان و طلاب) وارسی کردهایم. نتایج نشان داد که شکلی خاص از دینداری یعنی دینداری رسمی به شدت با شیوههای خوانش افراد از متون تلویزیونی رابطه دارد. بنابراین تلویزیون از طریق تولیدات رسانهای، افرادی را با خود هم عقیده میسازد که از پیش با آن رویکرد به مسائل نگاه میکردند. نقش تلویزیون نقشی تقویت کننده است و از سوی دیگر نتایج نشان داد که در ایران سازوکار رمزگشایی باید با نوع دینداری افراد در ارتباط قرار داده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Religiosity and TV Discourse in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Studying decoding and conducting research on it, have always been an important concern in the area of Cultural Studies. This study set out to show how the role of religion could be explained along with variables like social class, job, income, etc. At first, the 9 pm TV news program of IRIB Channel came under our studying for a week. Then, using the reading-based structural semiological methodology, we analyzed this preferred reading news program and its dominant semiotics and signs. Then, we studied the reading of the audience from this TV news program (teachers, clergymen, and students) using focus group discussion qualitative approach. Findings of this study showed that the preferred reading of the source of this program tries to attribute the origin of all the internal oppositions and the discourse of the "other" to his "plots". And also Through polarization and equalization of the other (Israel, US and the western countries) with the mythical signifiers like Satan, and devil and through equalizing the "self" with signifiers like the followers of truth and God, etc., tries to make all its ideological notions and concepts prominent and marginalize the concepts and value of the other. In the reading analysis, it was found that different audience had different degree of understanding of TV news programs based on their degree of access to other discourses: newspapers, the internet and satellite, as well as their degree of religious belief.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباس کاظمی |
هیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگ
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و فرهنگ (University of science and culture)
مرتضی پرویزن |
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
نشانی اینترنتی
http://www.jsi-isa.ir/article_21043_e99a1ec9ad463098a1f7d2fe7c3d9ef3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/743/article-743-395142.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات