این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی ایران، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۰۰-۱۲۶

عنوان فارسی میزان جهتگیری عامگرایانه و عوامل اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر آن در شهر یاسوج
چکیده فارسی مقاله جهت‌گیری ارزشی افراد یک جامعه نمادی از زیربنای فکری آن جامعه می‌باشد. این پژوهش به بررسی جهت‌گیری عام‌گرایانه در شهر یاسوج ــمرکز استان کهگیلویه و بویراحمدــ می‌پردازد. هدف اصلی از این بررسی، شناخت وضعیت جهت‌گیری عام‌گرایانه در جامعه مورد مطالعه و عوامل اقتصادی و اجتماعی تأثیرگذار بر آن است. مطالعه به‌شیوه پیمایشی و با ابزار پرسش‌نامه انجام شده است. جمعیت آماری پژوهش، افراد 15 سال و بالاتر ساکن شهر یاسوج می‌باشد که براساس فرمول لین، تعداد 385 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که متغیرهایی چون سطح سواد فرد، سطح سواد پدر، سطح سواد مادر، پایگاه اقتصادی ـاجتماعی (متغیرهای مستقل) ارتباط معنی‌داری با متغیر وابسته (جهت‌گیری عام‌گرایانه) دارند. همچنین سن و جهت‌گیری عام‌گرایانه رابطه معکوسی با هم دارند. چمیزان استفاده از اینترنت رابطه (مستقیم) معنی‌داری با جهت‌گیری عام‌گرایانه پاسخ‌گویان داشته است و دیگر وسایل ارتباطی و جهت‌گیری عام‌گرایانه رابطه معنی‌داری نداشته‌اند. متغیرهای اعتماد اجتماعی، جنسیت، وضعیت شغلی، وضعیت تأهل و درآمد رابطه معنی‌داری با جهت‌گیری عام‌گرایانه نداشته‌اند. آزمون رگرسیون نشان داد که متغیرهای مستقل در مجموع دارای ضریب همبستگی 353/0 با متغیر وابسته جهت‌گیری عام‌گرایانه بوده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اصغر میرفردى | میرفردى
استادیار گروه علوم اجتماعى دانشگاه یاسوج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یاسوج (Yasouj university)


نشانی اینترنتی http://www.jsi-isa.ir/article_24137_7897811a3dba562442c47f20d0035203.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/743/article-743-395190.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات