این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
جامعه شناسی ایران
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۸۷-۱۰۸
عنوان فارسی
بررسی نوعدوستی در روابط روزمره اجتماعی و عوامل موثر بر آن
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به بررسی تمایل به نوعدوستی در روابط اجتماعی و عوامل موثر بر آن در شهر یاسوج پرداخته و تلاش کرده است اولا میزان تمایل به نوعدوستی را در بین شهروندان تعیین و سپس ارتباط آن را با همدلی, مسئولیت اجتماعی, تحلیل هزینه و پاداش و متغیرهای جمعیتی (سن, جنس, وضع تاهل, میزان تحصیلات و قومیت) بررسی نماید. روش به کار رفته در این پژوهش, روش پیمایشی است. جامعه آماری کلیه افراد 65-15 ساله شهر یاسوج هستند که 386 نفر به عنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه می باشد که جهت تعیین اعتبار آن از روش اعتبار سازه به کمک تکنیک تحلیل عاملی و جهت تعیین پایایی از شیوه هماهنگی درونی به روش آلفای کرانباخ استفاده شده است. نتایج پژوهش در راستای پاسخ به هدف اولیه پژوهش بیانگر آن هستند که میانگین نمره نوعدوستی از میانگین واقعی, به طور معنا داری بیشتر است. در راستای اهداف اختصاصی, نتایج پژوهش نشان می دهند همدلی تاثیری بر نوعدوستی ندارد اما مسئولیت اجتماعی و تحلیل هزینه- پاداش مادی تاثیر معنا داری بر نوعدوستی دارند. ضمن آن که روابط بین ابعاد هریک از متغیرها با متغیر وابسته نوعدوستی بیانگر تعاملات معنادار و پیچیده ای در بین آنهاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نوعدوستی، مسئولیت اجتماعی، همدلی، تحلیل هزینه و پاداش،
عنوان انگلیسی
Check altruism in everyday social relations and factors affecting it
چکیده انگلیسی مقاله
This research has studied altruism in social relationships and effective causes on it in the yasouj and has attempted to determine rate of the altruism among citizens and to investigate relationships between the altruism to empathy, social responsibility,cost-benefit analysis and demographic variables. Research method is cross-sectional survey, statistical society is all of individuals aged 15 through 65, in which 386 subjects were selected by means of random multi - stage sampling. Measurment tool is a questionnaire, that construct validity through factor analysis has been used for determination of the validity and the reliability was measured by means of cronbach alpha coefficient. Research findings in relation to initial purpose, show; rate of altruism, is significantly more than actual mean of altruism. The findings also indicate that there is no significant relationship between empathy and altruism, but social responsibility and cost-reward analysis have significant effect on altruism. Analysis of relationships among variables in regard with dimensions of every variables shows, there is comolex interactions between independent variables to altruism.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیروس احمدی |
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه یاسوج
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یاسوج (Yasouj university)
نشانی اینترنتی
http://www.jsi-isa.ir/article_21410_d981c914a94a530865b921826b187080.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/743/article-743-395217.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات