این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
جامعه شناسی ایران
، جلد ۹، شماره ۳,۴، صفحات ۸۹-۱۱۹
عنوان فارسی
مهاجرت علمی: بررسی علل گرایش دانشآموختگان رشتههای غیر جامعهشناسی به تحصیل در رشته جامعهشناسی
چکیده فارسی مقاله
طی چند سال اخیر شاهد هستیم برخی از افرادی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای جامعهشناسی پذیرفته شده و به تحصیل میپردازند، رشته تحصیلی اولیه آنها جامعهشناسی نبوده است. کنجکاوی در این مورد از آن جهت حائز اهمیت است که شناخت ما را نسبت به وضعیت جامعهشناسی ایران و مسایل جاری آن افزایش میدهد. هدف اصلی این مقاله واکاوی برخی از ابعاد این موضوع است. به این منظور نویسنده درصدد پاسخگویی به پرسشهای زیر است: ــ افرادی که رشته قبلی خود را تغییر داده و جامعهشناسی را انتخاب کردهاند از رشته قبلی خود چه ارزیابی دارند؟ این افراد چگونه به جامعهشناسی گرایش پیدا کردهاند و در حال حاضر در ارتباط با جامعهشناسی دارای چه نوع ارزیابیها و سویگیریهایی هستند؟ اطلاعات این پژوهش در چارچوب روش پیمایشی، با تکیه بر یک رویکرد اکتشافی و براساس مصاحبه با 125 نفر از دانشجویان و دانشآموختگان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای جامعهشناسی و پژوهش اجتماعی دانشگاههای دولتی در سال 1387 گردآوری شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد از یکسو ناکارآمد بودن معیارهای تصمیمگیری در هنگام انتخاب رشته تحصیلی اولیه، و ارزیابی انتقادی از رشته قبل، و از طرف دیگر شکلگیری انتظارات مثبت از تحصیل در رشته جامعهشناسی که برخاسته از شرایط ساختاری جامعه ایران و تحولات اجتماعی ـ سیاسی مرتبط با آن است در این فرایند نقش قابل ملاحظهای داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رشته تحصیلی، تغییر رشته، گرایش، جامعهشناسی،
عنوان انگلیسی
Transition of Scientific Discipline An approach to study of attitude toward majoring in Sociology among non-Sociology former graduates
چکیده انگلیسی مقاله
: During the recent years we witness some of non-Sociology graduates have been accepted in Sociology at M.A. or Ph.D level. Since studying this subject may improve our knowledge about the condition of sociology in Iran, as well as other related issues, it is considered to be useful. The main aim of this article is to explore and analyze the so-called subject. For this reason, the author attempted to categorize the following questions of the research in three parts: - How did respondents evaluate their previous field of study? - How did respondents become interested in Sociology? -What are respondents current evaluations and orientations towards sociology? The data collection was carried out in terms of survey method and through interview with 125 individuals who were either Sociology or Social Research students at M.A. /Ph.d level or graduates from the state universities. This research was performed in 1387 (2008) and suggests analysis about some aspects of the subject.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه جواهری |
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت معلم
نشانی اینترنتی
http://www.jsi-isa.ir/article_21812_329891fa9a9e526bee159c0ab46b20f2.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/743/article-743-395231.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات