این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
جامعه شناسی ایران
، جلد ۹، شماره ۱,۲، صفحات ۱۴۲-۱۵۰
عنوان فارسی
بررسی گروههای هدف در تبلیغات هشتمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
عمدهترین سؤال این پژوهش این است که توجه به گروههای هدف در بین تبلیغات کاندیداهای منفرد، تشکلها، گروههای اصلی سیاسی و منتخبین در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تهران به چه صورت بوده است؟ در این تحقیق جمعیت آماری تمامی کاندیداها، احزاب و تشکلهای شرکتکننده در انتخابات شهر تهران بوده که به تبلیغات پرداختهاند. تعداد کاندیداها در نمونه مورد بررسی 329 نفر و تعداد تشکلها نیز 44 تشکل بوده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل محتوای شعارهای انتخاباتی از منظر گروههای هدف در اقلام تبلیغی کاندیداهای منفرد و جمعی و مباحث نظری مربوط به گروههای هدف در نظریههای مربوط به سیاستهای اجتماعی و رفاهی، تحلیل شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در بین هشت گروه هدف ــ کودکان، زنان، جوانان، سالخوردگان، فقرا، اقلیتهای قومی و دینی، بازنشستگان، و معلولان ــ بیشترین توجه کاندیداهای منفرد و احزاب، به جوانان و زنان و سپس با اهمیتی کمتر از این دو گروه، فقرا بوده است. بازنشستگان، اقلیتهای قومی و دینی و سپس کودکان، معلولان و سالخوردگان، نیز به ترتیب از اهمیتی به مراتب پایینتر برخوردار بوده و مورد کمتوجهی و حتی بیتوجهی کاندیداها و احزاب قرار گرفتهاند؛ بهگونهای که دو گروه اخیر در بین تبلیغات احزاب اساسآ به چشم نمیخورند. کمیت بالا و در نتیجه حجم آرای تأثیرگذار گروههای جوان و زنان از یک طرف و نیز نفوذپذیری و امکان جلب آرای آنان در مقایسه با سایر گروههای هدف، از جمله دلایلی است که براساس آن میتوان توجه بیشتر کاندیداها و احزاب به جوانان و زنان را نسبت به سایر گروههای هدف تبیین نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Study of Target Groups in Eighth Parliament Election Campaign in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
The main question of this research is how individual candidates, political parties and groups and the elected persons concerned with the target groups in their campaigns in eighth parliament election in Tehran? A sample of campaign items of candidates and political parties and groups including 329 individual candidates and 44 parties and groups is studied. Content analysis as a qualitative research method is delected for analyzing the data. The findings show the main concern of individual candidates and parties was with young people and women and in a low degree on poor, totally in eight target groups including children, women, young and elderly people, poor, religious and ethnic minorities, pensioners and disabled people. The campaigners showed less or no concern with pensioners, religious and ethnic minorities, and children, disabled and elderly people. The important finding is that the disabled and elderly people never mentioned in parties campaign. Large quantity of the women and youth groups voters and the possibility of attractiong their votes by comparison with other target groups, are the reasons of why candidates and parties have more concern with them
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
social welfare-target groups-elections-social policy-Tehran
نویسندگان مقاله
مهدی طالب |
استاد دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
سیداحمد فیروزآبادی | seyed ahmad
استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
حسین ایمانی جاجرمی |
استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
علیرضا صادقی |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://www.jsi-isa.ir/article_21807_27758cd19c687ad37d1b1b36d990d1e5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/743/article-743-395242.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات